Konserter - Stadsfest
Hejsan!
Nästa vecka, 15-18 augusti så har vi en stadsfest här i stan.
Det innebär bl.a marknad, öltält, tivoli, fyrverkerier, rix fm festival, dansuppvisningar och konserter…
Stadsfesten är utomhus och scenframträdanden kommer att vara i både i dagsljus och efter solen gått ner. Jag vill fota dessa konserter och uppträdanden. Dom rör sig, samt har scenbelysning.. Jag undrar vad jag bör tänka på? Ge gärna lite tips på hur man kan få bra bilder :)
Min kamera + utrustning skrev jag om i detta inlägg.
Kör inte på full automatik iaf. Speciellt på kvällen när det är enbart scenbelysning och inte dagsljus blir kontrasten mellan bakgrunden (oftast svart/mycket mörk) och de upplysta människorna på scenen väldigt stor, och människorna tenderar bli överexponerade om man inte kompenserar mot minus. Överexponerade ansikten, armar och annat är inte så kul. Färgade strålkastar kan också lätt orsaka klippning i en färgkanal, t.ex. röd, som kan göra det nödvändigt att exponera ännu sparsammare. Men man ska ändå vara noga med att inte underexponera, att ljusa upp högisobilder efteråt för att man märker att man behöver det är inte så roligt.
Sen, beroende på mängden belysning så kan man behöva ljusstarka objektiv, och/eller skuffa upp isotalet ganska långt. Slutartiderna är bra att hålla rimligt korta, kring 1/100s eller gärna 1/200s, för att få skarpa bilder utan rörelseoskärpa.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus