Format på D90 & Nikon1 J1?
Då var det dag att prata bild format igen.
Idag när jag var i min lokala fotobutik och skulle skirva ut en bild på stämde inte bilden överens med formaten på ramarna. Jag kunde välja med att antigen klippa bilden eller specialbeställa ramen. Problemet är att bilden inte blir fin om man klipper den och ska ja beställa ram så kommer det kosta massor av pengar.
Nu till frågan. I affären sa dem till mig att jag har det inställt på kameran att formatet är "widescreen" format. Att jag ska ändra till ett "normalt" format.
Vad är ett normalt format och hur ställer jag in det på en Nikon D90 & Nikon1 J1?
Tack på förhand
Mvh Amel
btw
Formatet jag skulle skriva ut var 50 * 70. För att få med hela bilden var jag tvungen att skriva ut en 60 * 90
Jag fotograferar även i RAW om det hjälper något
Kolla inställningarna och se vilka val du kan göra på kameran?

Bildens formfaktor bestäms oftast i kameran, men när man gör utskrifter stämmer det sällan med pappersformatet, oavsett vad man har ställt in. Det brukar alltid bli lite grann bortskuret när man gör pappersbilder. Om inte, så blir det svarta kanter någonstans, endera på två sidor eller runtom.
Det går ofta att beställa så att man får med hela bilden, och att man sedan kan skära ner den lite grann för att slippa den svarta kanten. Men att sedan passa in det i en färdig ram är ofta knepigt. Man får lov att ta en större ram om man inte ska göra ramen särskilt för den bilden. Med en större ram kan man ha en passepartout som ger en inramning som passar bilden och med ytterformat som stämmer med ramen.
De normala formaten på kamerorna har formfaktor 3:2, och det är mer långsmalt än pappersformaten. Om man vill att hela bilden ska vara med måste den oftast göras lite mindre än papperet och sedan skäras på långsidorna för att få bort sorgkanterna. Det går att göra med alla pappersformat, så man kan själv avgöra hur stor man vill göra bilden, men den kommer inte att passa i någon av de färdiga ramar som finns. Endera får man anpassa ramen, göra en egen, eller ta en ram som är större och låta bilden täcka en del av ramens yta.
Se upp med att ta bilder i widescreen-format (16:9 eller 16:10), det kan ge en stor förlust av pixlar. I min coolpix (som jag inte använt på tre år) krymptes bilderna till 1920x1080 pixlar eller nåt sånt, vilket är bara omkring 2 megapixlar mot 8 som kameran gav i full Upplösning. Det är för lite om man ska skriva ut så stort som du har tänkt, då behöver man alla pixlar man kan få.
Har du 5cm passepartout till en tavla på 70x50cm blir innermåtten på PP:n 60x40, vilket ger förhållandet 3:2, det vanligaste formatet som systemkameror levererar (bortsett från micro 4/3 som har 4:3). Även Nikon 1-kamerorna har 3:2 förhållande på bilderna. Så mitt råd är att du satsar på en 5cm passpartout och en lite mindre utskrift än du tänkt (60x40 cm) om vill använda en 70x50 standardram.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Lite dumt att dem inte tillverkar ramar efter formaten på kamerorna… Aja då får man göra som ni grabbar säger.
En fråga återstår. Hur ändrar jag så jag slipper widescreen formaten (16:9 eller 16:10) till något mer relevant för utskrifter så jag slipper klippa så mycket.
Om jag fotogaferar i RAW kan jag påverka detta då?
Saken är den att jag aldrig har valt något format på någon av mina kameror eftersom jag inte vet var jag göra detta.
Jag har ingen aning om var jag ändrar format på min kamera.
Jag har alltid gjort allt digitalt med mina bilder. Nu vill jag lära mig hur man ska göra om man ska skriva ut.
Någonstans i menyn hittar du bildformaten. Var exakt på en D90 vet jag inte, men det kan inte vara svårt att hitta. Annars titta i bruksanvisningen.
Om du använder ACR och beskär bilderna där så tänkt på att ställa in formatet även där. När du valt beskärningsverktyget så högerklicka i bilden så får du upp de olika formaten. En 3:2 heter i ståenden 2:3.
Jag tror inte man kan välja nåt annat än 3:2 på D90, men J1 kan också ge widescreenformat. Så om du inte gjort nån konstig inställning borde dina bilder vara i förhållandet 3:2 (eller väldigt nära iaf). Du kan prova beskära i t.ex. LR eller PS om du har, och välj fasta proportioner på 3:2.
RAW ger alltid samma format som sensorn har, d.v.s. 3:2, så om du fotar i RAW får du max kvalitet och tillgång till sensorns alla pixlar i bilderna. Andra lägen innebär lite beskärning på antingen kort- eller långsidorna.
Om jag uppfattar er rätt så måste jag lära mig att fotografera så som jag planerar att croppa bilden i ps?
Vad menar du med det…? Eftersom du inte med D90 kan fota i annat än 3:2, så måste du beskära bilderna efteråt om du vill ha andra bredd/höjd-förhållanden, naturligtvis…

Jag uppfattar det på samma sätt som när jag hade småbildskamera. Jag maskade av mattskivan i ändarna genom att måla den, för att visa formatet som det blev på kopiorna. På så sätt kunde jag redan i sökaren bestämma hur den färdiga bilden skulle bli.
#12 Jag menar att när jag Zoomar in och har bestämt hur jag vill ha bilden så Zoomar jag ut lite för att knäppa av bilden. På så sätt får jag utrymme att klippa.
#13 aa så kan man också göra.
#14 - Det är bra tänk om man ska göra canvastavlor, men annars får man mest extra jobb och mindre Upplösning i slutändan om man gör så. Kamerasökaren på D90 visar inte heller på 100% av bilden, utan nånting i stil med 95-98%, så du får faktiskt automatiskt med lite mer än det du ser i sökaren. Bättre då att ta två bilder med lite olika tajt utsnitt, tycker jag.