Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 667 ggr
Ultra
2

Bilder som jag är nöjd med

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!!

Har en cannon eos 1100D som jag har haft snart i ett år. Fick ett 75-300mm zoom objektiv när jag fyllde år. Jag älskar verkligen det. Nu skulle jag vilja ha lite kritik på några bilder.  En häftig fjäril från hagas fjärilshus

Ultra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är skrämmande hur lik vargen är våra tama hundar. En varg från Skansen i stockholm

JazzBass
1

Två fina bilder med bra komposition, ljus och färger! Tyvärr är ingen av dom riktigt skarp, vilket drar ner helhetsintrycket. På andra bilden verkar nostippen på vargen vara skarpast, skulle varit bättre om skärpan istället legat på ögonen. Om du inte ännu har koll på var du lägger skärpan genom att själv välja fokuspunkt så tycker jag du ska göra det, man får bättre koll på resultatet då, åtminstone så länge objektivet fokuserar rätt (det gör de inte alltid, bra att kolla om det gör det om man misstänker att man har det problemet). Annars är det med teleobjektiv generellt så att man får vara extra noga med var man lägger skärpan då skärpedjupet blir rätt tunt, speciellt om det gäller rörliga motiv.

Men som sagt, mycket är riktigt bra i dessa bilder, bara skärpan som kunde vara bättre.

En sak till bara: Förminska helst bilderna innan du laddar upp dem, till typ 1024p på långa sidan (eller nån annan för nätet mer lämplig visningsstorlek. Man kan få sina bilder att se mycket skarpare ut på det viset för visning på skärm, om man bara applicerar lite efterskärpning efter förminskningen. Det gör mycket för helhetsintrycket. Här är en av mina bilder där skärpan låg ganska kraftigt fel, på kroppen istället för ögonen, men med en förminskning och noggrann skärpning stör inte fokusfelet så mycket längre: http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/7702729312/in/photostream/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus