Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1102 ggr
LOLslashFREAK
2012-08-05 14:57
0

Mörka bilder!

När jag kortar slutartiden på min kamera (Nikon Coolpix P100) så blir alla bilder nästintill helt svarta. Även om jag ställer in att bilden ska bli ljusare. Man ser inte ett dugg, och det går inte att redigera i datorn. Jag vill ju kunna ha kort slutartid för att få bättre bilder, men min kamera vill inte gå med på detta.

Vad ska jag göra? Någon som har samma problem? Förvånad

Galenpanna

[Noctifer]
2012-08-05 15:12
0

Höja isovärdet eller använda större bländare är det första jag kommer på som lösning.

Kan nog finnas fler lösningar men inga jag kommer på nu.

LOLslashFREAK
2012-08-05 15:24
0

Bländare hittar jag inte i inställningar. När jag höjde iso blev det väldigt brusigt, det hjälpte inte att ställa in mjukare bilder/brusreducering på kameran heller. Alltid är det något som krånglar Tungan ute

Galenpanna

[Noctifer]
2012-08-05 15:39
0

Bländare kan du antingen ställa via vrida ratten till A, men då kan du inte styra slutartiden eller genom att välja M på ratten, sen använda pilknapparna för markera bländarinställningen, F följt av någon siffra, juh lägre siffra desto större bländare. Använd den andra ratten för att ändra siffran

Hoppas du förstod min fina besrivning så jag förstod det från manualen, har inte kameran ifråga själv)

Högre iso ger brusigare bilder. För "högt" iso kräver nästan brusreduscering i datorn. Ibland är det en balansgång det där ofta får jag göra en liten kompremis när kameran inte vill kunna ge de inställningarna som jag vet kommer ge bäst bilder.

JazzBass
2012-08-05 15:59
0

Grejen är att det tar tid att fånga in det ljus som bestämmer hur bilden ska bli. Använder du för kort slutartid kommer bilderna att bli mörka om du inte kompenserar med att höja iso (ljuskänsligheten) eller förstora bländaren, alltså det hålet i objektivet som allt ljus som skapar bilden passerar igenom. Större hål ger mer ljus på samma tid. Vill du inte höja iso eller kan använda större bländare kan du inte förkorta slutartiden och få ljusa bilder. Det går helt enkelt inte.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

LOLslashFREAK
2012-08-05 16:23
0

#3 Tack för dina tips! De hjälpte mig att hitta rätt inställningar och mixtra mig fram för att få bättre bilder Skrattande

#4 Du fick mig att förstå mer hur & varför saker funkar som de gör, tackar :)

Galenpanna