Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1713 ggr
CamillaS
0

Röda hudtoner, varför?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag funderar på hur jag kan motverka att vissa människor blir röda i ansiktet? Och vad det beror det på?Obestämd
Kan det bero på att jag fotade på ett mörkt ställe när jag tog denna?

Ett exempel nedan:

JazzBass
2

Dels är bilden lite underexponerad, dels är vitbalansen lite för kall (skjortan är ju blå här). Dessutom domineras bakgrunden av grönt vilket gör att kameran tenderar att tilta vitbalansen lite för mycket mot magenta istället för grönt för att kompensera/jämna ut färgerna, vilket gör ansiktet lite för rödaktigt. Prova justera vitbalansen lite varmare och tilta den lite mot grönt istället så lär det bli bättre, och ljusa upp bilden lite på samma gång också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

CamillaS
0

#1 Tack för svaret, just denna bild har jag inte redigerat något just för att jag ville få svaret som du gav mig vad jag har gjort för fel i kameran.
Så det beror alltså på vitbalansen och hur mycket man råkar underexponera den?

CamillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte att ändra så som du sa. Göra den lite varmare, ljusa upp den och tilta lite mot grönt. Men själv tycker jag fortfarande att han ser röd ut i huden, dock inte lika mycket som innan.

ru4real
0

Det kan ju vara så att han är röd i sig själv, för mycket sol och så.

Men prova (vet inte vad du har för program att redigera med) att dra ner på magenta (kanske öka grön lite) och ev öka cyan litegrann. Håll koll på tröjan dock.

CamillaS
0

#4 Kan vara så.
Jag redigerar i Photoshop CS5 och Camera RAW. Ok. Får prova det.

ru4real
0

Om du kör kamera RAW, kan du ju alltid testa att ändra vitbalansen först, se om ngt ger dig en bättre bild för att sen fixa till den mer,

Inkanyezi
0

Bråka inte för mycket med vitbalansen. Solbelyst och skugga är blandljus, och man kan visserligen behandla det separat med lagermasker, men det ändrar inte att förutsättningen var blandljus.

I regel, om en färg ser för kraftig ut, så beror det på mättnaden, och det är vad jag tycker att du först ska titta på i den här bilden. Om du sänker färgmättnaden lite grann över hela bilden, men kanske mer i rött, så kan du kanske få ett resultat som du blir mer nöjd med.

MonisN
0

Jag är inne på det #7 säger. Drag ner på den röda mättnaden så kommer du att märka stor skilland. Sen beror det ju också på vad du har kameran inställt på hur bilden blir. Har du ökat mättnaden i kameran så blir ju bilden också mer färggrann.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.