(N) kritik - kvällsbild
Hej!
när jag tittade ut genom mitt fönster innan sängdags kunde jag inte låta bli att ta några bilder på utsikten. Jag har provat att redigera men är nybörjare och skulle vara tacksam för kritik på både själva orginalbilden, vad kunde jag gjort bättre vid själva fototillfället och kritik eller kanske mer förslag på hur jag borde redigera. Förstår att det såklart beror mycket på personlig smak det här med redigering men det är ändå en viktig bit i bildframställandet.
Tacksam för alla infallsvinklar!

??? blev dubbelt av någon anledning, tar moderator bort dubletten? tack :)
Åtgärdat! /JazzBass

Putt Putt :)
Såna här bilder kan bli bra, men det kräver lite mer noggrannhet och gärna en bättre komposition där det viktiga i bilden får ta mycket plats. Alltså du skulle gärna ha fått zooma in det ljusa området på himlen en hel del då det är det enda av intresse här, resten är för mörkt.
Angående exponeringen, så ser jag att du tagit den här med 1s slutartid och iso 800 och 70mm brännvidd. Om du fotat handhållet är den förvånansvärt skarp för den extremt långa slutartiden, men den är väldigt oskarp annars. Här borde du ha använt stativ (med fjärr- eller tidsutlösare) för att få skärpan bra. På stativ skulle du ha kunnat prova t.ex. ISO 200 och f/8 och 8s slutartid, det hade gett en exakt lika ljus bild (Varför? Jo, 2 steg lägre iso och 1 steg mindre bländare ger totalt 3 steg mindre ljus, därför behövs 3 steg längre slutartid som kompensation). Det kan hända att molnen hade drabbats av en del rörelseoskärpa med så lång slutartid, men i så fall kunde man höja iso tillbaks ett steg och kanske använda större bländare (som du gjorde).
Den redigerade versionen tycker jag tyvärr ser lite konstig ut, med så mycket grönt i de ljusa områdena. Den "oredigerade" ser mycket bättre ut i det avseendet, mycket naturligare. Det som dock är bättre med den redigerade är att den är beskuren, men du kunde ha tagit i ännu mer, men tyvärr hade ju då bilden sett ännu oskarpare ut. Det du borde ha gjort i redigeringen är att lyfta skuggorna lite, alltså ljusa upp me mörka områdena, så att du hade fått lite mer struktur och konturer också i dem.
Blev ganska mycket sågning här tyvärr, men hoppas du kan ta kritiken konstruktivt och utvecklas av den. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Håller med #5, för mycket ointressanta svarta partier, skakig och den redigerade ser alldeles för "onaturlig" ut.
Stativ är ett lysande hjälpmedel när man inte kan hålla kameran på frihand och det är massvis kul saker man kan plåta när man tror att det är för mörkt.

Tack för era kommentarer, jag uppskattar dem. Jag ser ajälv att bilden inte är bra men det är svårt att veta vad man ska göra bättre! Jag gillar hur ljuset ser ut i molnen, provade med mer zoom men det blev lite intetsägande när man tog bort "ramen". Jag ska experimentera vidare!