Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2008 ggr
AnnaHelgesson
0

Sökes: stor kameraväska!

Behöver införskaffa ny kameraväska när jag snart köper in ett nikon 70-200 2,8. Väskan ska ha plats med en Nikon D80 med ett monterat 70-200, kit objektiv & lite små krafs som linsrengörning & gärna andra nödvändiga saker man har med sig tillsammans med kameran & utflykter. Vet du någon kameraväska som passar bra för detta? Länka gärna isåfall! :)

Niini
0

Köpte denna för ett litet tag sen o är supernöjd än så länge :)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Slingshot202

Fridaybrew
0

Jag gillar slingshotväskorna då man fortfarande kan ha på sig den o enkelt ta fram kameran genom att bara svänga fram den på sidan o öppna o få fatt i kameran relativt sanbbt. Så man behöver inte ta av sig den helt enkelt, för ibland så dyker det upp saker som kräver att man är snabb =)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=853#rparams=b=s90983327

Den jag har är Slingshot 300aw och nu har jag inte de objektivet du har så men jag har gott om plats för trevligheter i objektivväg =)

/Fridaybrew

FotoFlikkan
0

Den här väskan fick jag med när jag köpte min kamera nyss. Och jag gillar den väldigt mycket :)

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=0036X519

Den är inte jättestor men ändå rymmer den både en kamera med monterat objektiv och flera lösa objektiv. Plus att det finns som en liten väska på axelbandet där man kan ha t.ex. pengar och nycklar och där finns även ett speciellt fack för mobiltelefon med ett hål för hörlurskabel :)

Tidigare har jag använt en kameraryggsäck som ser ut så här: http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=0036X519 och den är jättebra, jag får plats med alla mina kameraprylar i den. Nackdelen med den är att den kan bli väldigt tung eftersom det går i så mycket saker i den.

onelund
0

Jag har en lowepro fastpack 350 http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16877

Passar mig perfekt och då har den dessutom ett fack för macbooken, dessutom ett litet extrafack där man får i ett par mackor termosen o regnponchon :-)

http://onelund.com

AnnaHelgesson
0

Tack för alla tips & länkningar! :D Slingshot väskorna verkar ju vara enkla att få fram när det behövs, får nog bli en sån! :)

#4 Verkar rätt bra också! Men hur ser det ut innifrån? & så länkade du samma ;)

FotoFlikkan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Ojsan, det var ju inte riktigt meningen Skrattande

Och hemifrån funkade det inte att länka alls. Men den stora väskan jag har haft tidigare heter iaf LowePro Fastpack 200 svart o finns på cyberphoto för 590:- nu :)

Jag skickade med en bild på hur den andra - gadget bagen - ser ut inuti :)

Hoppas du hittar någon bra väska :)

AnnaHelgesson
0

#6 Vad rymmer den väskan du köpte nyss? :) Får det plats ett monterat 70-200? Tyckte den verkade rätt smart & lite mindre ändå. Hade inte hur många objektiv som helst utan kommer nästan bara använda mitt 70-200 så behöver ju inte den största väskan. Är de samma "funktion" som slingshot väskorna? Att man kan snurra runt den och få tag i kameran snabbt? :)

Fridaybrew
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kikade lite snabbt in på youtube efter slingshot hittade den jag pratade om. Killen har rejält objektiv på och pratar och visar den bra. Det är bara söka på youtube på "slingshot camera bag" så hittar du massor. Sen kan du söka efter de andra alternativen som har nämnts här =)

/Fridaybrew

Fridaybrew
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En annan där man ser väskan på (används) Det är på ryska men zappa in till 1.25 så ser man hur man kan effektivt snurra fram kameran snabbt.

/Fridaybrew

Niini
0

Jag fick också med samma väska som #4, men gillade den inte alls i jämförelse med den andra jag beställde. Bra om jag nedast vill ha med ett objektiv o lite småsaker men sådär överlag passade den inte mina behov.

AnnaHelgesson
0

#9 Den verkade rätt bra, såg inte sådär överdrivet stor/lång ut som dem andra, emn den verkar intesäljas längre? :(

#11 Vilken av dem menade du, & vilken har du nu?

Känner att jag inte behöver världens största väska, egentligen bara där kameran får plats och små nödvändiga saker, så känns onödigt att köpa en jätte stor.

Fridaybrew
0

Du hittar leverantörer via prisjaktslänken jag länkade först, bara klicka dig fram =)

Sen hittade jag eventuellt ett minus med denna bagen från den länkade recensionen som även den fanns på prisjakt =)

Bra recension:

http://www.thinkcamera.com/news/article/mps/uan/396
"There are lots of great things to say about the Lowepro Slingshot 300 AW. However, one of our female reviewers pointed out a possible problem with it for women. The single strap sits right across your chest. Some women can find this uncomfortable - if you find a seatbelt awkward then you certainly want to try out a Slingshot before you invest in one.

Also larger breasted women may find it difficult to spin the bag round. Once it's on the front of your body it sits relatively high on your chest. If you're Built for Baywatch then it might be difficult to get the camera out, especially if it has a long lens fitted. You might need to consider one of the smaller Slingshots that sit lower on your hips."

Men det finns mindre slingshots än just de jag rekomenderade jag håller mig till 300aw då det är den jag själv har. dock så antar jag att de andra slingshotsen har samma bra funktion. Men det är bara kika runt som sagt o titta på youtube som visar sig var en eguldgruva av information om man vill slippa läsa sig igenom recensioner =)

Testa att googla på produktnamnet för även om prisjakt är bra så är den inte alltid att alla butiker finns med där.

/Fridaybrew

AnnaHelgesson
0

#13 Jaha, haha.. *korkad* Flört

Jaha, jo tur man inte är så himla stor då! Hehe.. Men såg att den var rätt dur, vill försöka hålla mig runt 600/800 om det går.. Obestämd

Niini
0

#12  Fick denna gratis med kameran - http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=0036X519, gillade den inte då det inte fanns utrymme för andra saker än fotosaker (ex. en extra tröja).

Beställde denna på samma gång - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Slingshot202 vilken jag tyckte var mycket bättre än den andra.

AnnaHelgesson
0

"12 Jaha, nu klarnade det ;) Funderar också på den, Slinshot 202. Men eftersom jag inte kommer ha så fruktansvärt mycket kamerautrustning med mig, tror du den kommer bli förstor?

Niini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eventuellt kan den bli för stor då. jag har ett monterat objektiv + två extra sen har jag möblerat om facken lite (är löstagbara "väggar") så jag har bl.a. laddaren + sladd i sista facket.

Vad jag ångrar så är att jag inte direkt köpte en väska "med tanke på framtiden" utan bara en enkel för startkitet.. Så det kanske är något att tänka på, ifall du kommer skaffa mer utrustning så småningom :)

Sorry för dålig bild, orkade inte riktigt anstränga mig. Man ser iaf vad jag menar..

AnnaHelgesson
0

#17 Mjo lite då, men ja som du skrev, kommer ju införskaffa annat såsmåning om, men är inte jätte rik efter att man köpt ett 70-200.. Flört

Men den ska rymma ett 70-200 va? :)

Tycker den blev jätte bra! ;)

Niini
0

Jodå, ryms nog :) Har själv ett 55-250 som ryms både enskilt o monterat.

AnnaHelgesson
0

Okej, men 70-200 är nog lite större ;)

Niini
0

Men fan så smart jag är då.. Vet inte vad jag yrade Skrikandes jaja.. Monterat på bilden är iaf mitt Tamron 90mm o där finns ju ännu utrymme :)

Martin
1

#21 Tamrons 90 är mindre än 10 cm långt och 70-200 är strax över 20 cm långt. Tycker inte det ser ut som att det är så mycket plats kvar - hur mycket är det i cm ungefär (svårt att bilda sig uppfattning från foto)

mvh Martin

Niini
0

#22 Ca 3 cm finns det ännu kvar.

Ifall det hjälper i ditt val så är innermåtten ~30x23 cm.

AnnaHelgesson
0

#22 vet du någon bra väska? Som inte är allderles för stor men ändå får palts med det nödvändiga. Verkar ju som om Slideshot 202 verkar lite liten :/

MonisN
0

Varför inte gå ut i affären och testa? Väskan ska sitta bra på ryggen så man inte får ont i axlarna. Jag har bl a en slingshot, en väska som jag avskyr och aldrig använder. Enligt mig den mest idiotiska kameraväska man kan köpa. I reklamen verkar den praktiskt, men det är det enda den inte är. Köp den inte! Satsa på en vanlig ryggsäck istället. Den är dessutom jämnare fördelad på två axlar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

AnnaHelgesson
0

#25 Jo absolut, men finns inga "stora" väskor i lager i affärerna runt omkring.. Jasså? Förvånad Urch då, hm, jo i längden är det klart en ryggsäck är bättre för ryggen osv..

MonisN
0

Jag har några väskor i olika storlekar, men den här är den jag gillar bäst och är lättast. Den finns i en mindre variant också om man inte ska ha så mycket utrustning.

Flipside 300

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Martin
0

#24 Har inga väskor jag tycker är bra, har också bara två objektiv som är små dessutom.

Jag skulle nog rekommendera att gå ut i affärerna och titta och hellre titta på rejäla ryggsäckar med bra väderskydd, lite extrafickor och bra bärsystem (om man har något för att bära tunga saker i så skall det också vara ergonomiskt bra).

Lowepro (bland flera andra) har väskor som jag vet många är nöjda med.

mvh Martin

JazzBass
0

Jag har en Lowepro ProRunner 450 AW men den är i största laget. På längden rymmer den min D700 med 70-200/2,8 och ett till ganska stort objektiv ytterligare, plus ca 6 objektiv/blixtar, en laptop baktill, filter och allt möjligt annat. Har också min reflexskärm i väskan. Den rymde också D700 och ett Sigma 150-500/5-6,3 som jag hade tidigare.

Det finns också en mindre variant av väskan som är lite mindre klumpig, heter samma sak som min men med siffran 350 i beteckningen istället. Det kan vara värt att kolla in den.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

AnnaHelgesson
0

Tack så jätte mycket för alla tips! Det blev en Lowepro Fastpack 350AW! :)

#29 Tack för tipset! Det var det som ledde mig till Lowepro Fastpack 350AW. Den du nämnde var lite dyr så det blev en lite liknande iallafall :D

Tackar!