Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1539 ggr
LLLINN
0

Fota hundar med Nikon D3100?

Hej! Jag köpte för ett par månader sen en Nikon D3100 med standardobkeltiv, främst för att fota mina hundar med. Än så länge har jag bara använt gudie-läget för jag fattar ärligt talat inte hur eller var man ändrar t.ex. slutar-tid annars. Det enda jag lyckas ändra själv utan guide-läget är ISO. Snälla hjälp! Jag vill veta hur man får till de bästa bilderna på lekande, springande hundar utan att behöva använda guide… Tack på förhand / LLLINN

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Inkanyezi
0

Vrid ratten till springgubben och kör.

Jessicahagstrom94
0

jag har den kameran! :) kan nog hjälpa dej en del. slutartiden ändrar du när du startar kameran, då står det till exempel 1/500 och det är nog det första du ser , dra den där "ratten" uppe till höger som sitter bredvid knappen det står "AE-L och AF-L" åt nåt håll, så märker du hur det blir. drar du ratten åt höger blir slutartiden kortare och drar du den till vänster blir den längre.. :) var det nåt mer?

LLLINN
0

#2 Åh tack för hjälpen :D. Jo hur ändrar man exponeringsvärde och vad gör det för skillnad?

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Inkanyezi
0

Exponeringsvärdet ställs normalt in av kamerans ljusmätare.

När programratten står på Auto kan man inte ändra, men i andra lägen kan man göra det.

Man trycker på knappen märkt +/- strax bakom avtryckaren och rullar på hjulet. När man drar mot minus blir bilden mörkare och när man drar mot plus blir den ljusare. Det kallas kompensation och används för att ljusa eller mörka motiv inte ska bli genomsnittligt "grå".

När man tar ett snömotiv drar man alltså mot plus för att snön ska bli vit och om motivet är mycket mörkt drar man mot minus för att det inte ska bli ljust.

För de flesta "normala" motiv ska man inte ändra exponeringsvärdet, men om man till exempel har en svart hund som täcker en stor del av bildytan får man dra mot minus för att få den svart på bilden, och om det är en vit hund som täcker en stor del av bildytan måste man dra mot plus för att den också ska bli vit på bilden.

Cochon
0

Läs denna artikeln =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋