Hur många bilder klarar kameran?
Har sett att flera skrivit hur många bilder deras kamera ska klara av, hur hittar man det? Har en Nikon D80 har väl tagit kanske 30k, så undrar hur lång livstid kameran har ;)
Det har postats länkar i de trådarna, oftast använder man sig av en webbtjänst där man laddar upp en jpg-bild där antalet exponeringar finns inbäddat i informationen.
Tror den som D90:an är beräknad att klara 100 000 exponeringar men är inte säker och man kan heller aldrig vara säker på att den håller så länge som det utlovats heller. Men din borde nog hålla ännu ett bra tag. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Vad jag förstår så är det lätt att se på en Nikon, men på en Canon är det svårare. Om någon vet hur man kan få reda på hur många exponeringar en Canon har gjort så berätta gärna!
Det finns exif-program som opanda Exif viewer som visar det. Om man har mac så är det enklaste sättet att öppna den senaste bilden i Förhandsgranskning, välja "granskare" i ena menyn, och sen fliken Exif. Om den funkar med canonbilder vet jag dock inte… Använder man Nikon och Flickr kan man - om man sparat Exif i bildfilen - också kolla upp saken på flickr via "visa exif" för sin senaste bild. Men det tror jag inte funkar för canon.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus