Byta från Olympus till Canon?
Hej!
För 4 år sedan fick jag en Olympus E-410 med 2 standartobjektiv. Förra året köpte jag till 2 objektiv. En Sigma 30mm 1,4 och en Zuiko 70-300mm. Jag är nöjd med mina bilder men kunde känna att jag ibland skulle vilja ha högre ISO med mindre brus och att kameran/objektiven fokuserar ganska långsamt. Samt att det hade varit bra med en lite bättre kamera så man får mer detaljer i vitt och svart och bildstabilisator.
Jag har fotat 53 247 bilder med min E-410 och knapparna började nu kännas lite sega ibland. Så det kanske skulle bli dags att byta snart tänkte jag, men jag visste inte till vilken kamera än och om jag eventuellt skulle byta märke för att det är lättare att få tag på billigare Nikon/Canon objektiv och tillbehör.
Nu hade jag dock sån otur innan förra veckan så jag råkade tappa kameraväskan när jag skulle räcka den till en kompis, och min kamera gick sönder…
Den är brusten lite överallt på vänster sidan och man kan se trådarna osv. Det har jag tejpat nu men blixten har fastnat också och går inte upp längre och prismat i kameran har gått sönder så man kan inte se klart genom sökaren… Men den funkar att ta kort med (men det är lite jobbigt) och som tur klarade sig objektiven.
Jag har nu fotat med en söndrig kamera de senaste dagarna men måste nu rappa på lite med att hitta en ny kamera dels till mitt projektarbete och andra småjobb.
Men nu vet jag alltså inte om jag ska byta till Canon eftersom de har fler billigare objektiv och kameror än Olympus och de kan dessutom filma. Olympus E5 kan också filma, men den har jag inte råd med.(Skriver Canon nu för jag testade min kompis 600D som verkade riktigt bra och för ett bra pris.)
Nackdelen är då att jag på nytt måste samla på mig nya objektiv och små tillbehör (som mellanringar o fjärrkontroll) och sälja dem gamla, som kan vara ganska svåra att bli av med eftersom det är färre som har olympus. Jag måste även lära mig hur Canon fungerar isf…
Jag har funderat mycket nu och vet verkigen inte hur jag ska göra. Har också funderat på Olympus E620 eller så… men som sagt, den kan inte filma (hade varit riktigt roligt, har inget annat man kan filma med). Och så var det dyrare objektiv till Olympus. (och med tanke på mitt sigma 30mm så fokuserar den rätt dåligt ibland så är canons 50mm 1,4 bättre, har jag fått en känsla av.)
Sorry, lång historia.
Hjälp! Vad ska jag göra?
Det är ju inget kul att byta märke om man har samlat på sig en del utrustning för ett specifikt märke. Nu har jag ju inte alls koll på olympus, men de kanske har nån annan nyare och kanske mer avancerad modell utöver E620 som du kunde bli nöjd med? Om inte är det väl "bara" att försöka sälja bort det som är helt och börja på ny kula, så att säga. I så fall tycker jag du ska ta och kolla in också nikon, pentax och sony utöver canon.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Olympus känns lite som ett märke som nischat sig lite utanför standardsystemen idag. I och med att de nästan helt satsat på fourthirds, så begränsas man rätt rejält. Fördelen med Canon och Nikon är det stora objektivutbudet och större sensorer. Redan APS-C är större än 4/3, och sen har man dessutom fullformatarna. Frågan är kanske vad man ska fotografera, men med tanke på mängden trådskaparen redan har tagit med sin Olympus, så misstänker jag att han vill ha något mångsidigare. Köper man t.ex. Canon, och direkt från början undviker EF-S-objektiven, så kan man ju växla mellan crop och fullformat utan förluster, och stabilt bygga upp en objektivpark.
Det finns en E-30 också som är liite bättre i några få saker, men väldigt lik E-620.. :)
Till Nikon vet jag att det finns många saker att köpa, är det så med pentax och sony också?
Vad var fördelen med en större sensor? Det har jag inte koll på riktigt. Jag vet bara att tackvare att Olympus är mindre blir bränvidden alltid x2 och till Nikon x1,6. Alltså 300mm motsvarar 600mm. Det anser jag ändå vara positivt, men man kanske behöver högre ISO till en mindre sensor eller något? Jag kanske är helt ute o cyklar nu :)

Större sensorer är mindre brusiga, så ja, i allmänhet kan man använda högre ISO på en större sensor. Men kanske ännu viktigare är skärpedjupsskillnaden. Större sensorer har kortare skärpedjup vid samma bländare, så det är enklare att isolera objektet från bakgrunden.
Jaha! Det visste jag inte, men det förklarar en hel del som jag har funderat på! Tack!
Jag har många gånger gått i samma tankar, med och byta märke helt och gå ifrån olympus, men sedan jag köpte mitt 50mm f2.0 2009 har tanken inte längre hemsökt mig lika ofta. Mina objektiv är det bästa med detta systemet.(oly 50-200, sigma 30mm, oly 14-54 och oly 50)
Och jag saknar också filmfunktionen.. beställde för ett tag sen hem en E5, men skickade faktiskt tillbaka den utan och öppna kartongen (hehe) och köpte mig ett begagnat E3 hus istället (eftersom jag bara ville ha fler fps mot min E620 egentligen..).
Det kliar verkligen i fingrarna på mig också och ha en kamera med filmfunktion.. men då E5 inte filmar full HD kommer jag vänta tills nästa nya e-x hus kommer ut och tills vidare köpa mig ett PEN-hus samt adapter :-)
Och visst har Canon/Nikon billigare tillbehör till sina kameror, men Olympus PRO-optik vinner många tester. Det tåls och ha i bakhuvudet :-)
Kul att läsa ditt svar, som också har Olympus!
50-200mm har länge legat mig varmt om hjärtat, men den är lite dyr så det får vara till en senare tider när min plånbok mår bra igen ;) sigma 30mm har jag hemma, tycker dock den fokuserar lite jobbigt ibland men det kan ju bli bättre på en bättre oly kamera kanske? Med tanke på att jag bara har haft den på en E-410.
Tror du det kommer ett nytt e-x hus med filmfunktion? :) Eller ska de satsa mycket på OM-D nu? Nån kompis till mig sa det.