Nikon D60
Hejsan ni alla! Ett tag sen jag var här inne.
Jag har varit mest intresserad av Canon EOS förut, men nu har jag fått ta över en Nikon D60 + utrustning. Det är ingen canon, men det blev så klart en glad överraskning att jag fått ta över detta :)
Ena objektivet är:
Nikon DX. AF-S Nikkor 18-55mm 1:3,5-5.6G (VR objektiv)
Objektiv två är:
Nikon DX. AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED (VR objektiv)
Blixten är en:
Sunpak PF30x
Jag undrar lite hur bra utrustningen ovan är och i vilka sammanhang som dessa objektiven passar bäst osv. Är kameran bra?
Jag läser naturligtvis på, genom att tex googla, men ändå lite nyfiken på vad Ni säger. Jag undrar även om vilket objektiv som bör köpas för bra macro bilder. Jag tycker ju att det är kul med snygga närbilder :)
Grattis till kameran! Nästan samma paket som jag började med, samma kamera och samma normalzoom iaf.
Dock så hade jag ingen blixt från början.
Kameran är riktigt bra. Jag bytte faktiskt lite motvilligt bort den, gillade den väldigt mycket, men den saknade tyvärr en del egenskaper jag väldigt gärna ville ha. Det är en lite gammal modell så den presterar inte jättebra resultat på höga isotal jämfört med nya modeller, men jag tycker den ger acceptabelt resultat upp till iso 1600 (lågfrekventa bilder (* ) eller iso 800 (högfrekventa) i alla fall, åtminstone om man exponerat rätt och bearbetar bilden "rätt" efteråt. Då stör inte bruset nämnvärt tycker jag.
Min D60 sålde jag till min brors fru, som såvitt jag vet är helt nöjd med den. Hon använder den nästan enbart för inomhusfotografering/porträtt i vardagssituationer med sitt Nikon AF-S 50/1,4 (extremt ljusstarkt objektiv som ger riktigt kort skärpedjup) och hon tar jättefina bilder med den kombinationen av kamera och objektiv. Hon har även båda objektiven du har och en 35/1,8 DX, men använder ändå nästan aldrig dessa).
Normalzoomen du har duger bra för närbilder av saker som är ungefär 2-3cm stora eller större. Normalzoomen ger något högre avbildningsskala än telezoomen, så små saker går att avbilda större med det objektivet. Telezoomen kanske ändå ger mjukare bakgrund, då man inte behöver lika hög avbildningsskala (alltså då man fotar lite större blommor och sånt). Vill man fota insekter och sånt som är hyfsat smått är det nästan ett riktigt makro som gäller, eller budgetversionen; en närbildslins på kanske +4 dioptrier och 52mm gänga (som passar på båda dina objektiv).
Kameran och dina objektiv är inte tillräckligt ljusstarka som sådana för vanlig inomhusfotografering utan blixt, för sånt behöver du ett ljusstarkare objektiv med större bländare, typ Nikon AF-S 35/1,8 DX, men använder du blixten bra så stör det inte att objektiven är ljussvaga. Se tråden med mingelfoto för lite information om användning av extern blixt.
Lycka till med kameran! 
(*
Högfrekventa bilder = Bilder med många små detaljer på bilden som man vill ska vara skarpa, typ en stadsbild med långt skärpedjup eller en gruppbild på många personer
Lågfrekventa bilder = Bilder med färre och större motiv, typ porträtt med kort skärpedjup, blombilder etc
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack så mkt för all din information 
Jag gick ju "foto, film och video" utbildning på gymnasiet, men har sen skolan mest använt kompakt kamera som varit sjukt bra!
Nu när jag har tillgång till egen systemkamera så blir det lite grann att lära om sig på vissa saker. Att komma igång igen.
Bortsett från de två objektiven och blixten, så ingick även kameraväska, minneskort, extra batteri, trådlös fjärrkontroll och stativ. Så det är en rätt bra start på utrustning jag fick
Tack igen, för ditt info