Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 4636 ggr
Grfi
0

Hjälp Mingelfoto

Hej:)

Jag har blivit erbjuden att fota på en 50-års fest som mingelfotograf:) Det är mitt första "uppdrag" och jag skulle behöva lite hjälp;)

Kamera: Canon Eos 500D

1. Vilket objektiv tror ni är bäst att ha med sig? Blir väl lite dans/fest bilder och gruppfoton osv. Har lite olika, 3 fasta (50, 60 och 8mm, det ena fisheye), ett 70-200mm tele + objektivet som följde med kameran. Mitt macro är väl det bästa, men jag vet inte hur flexibelt det blir… Men det jag försöker fråga: Vilket är det optimala mingel-objektivet och vilket av mina skulle passa bäst?

2. Hur ska jag göra med ljuset? Tvivlar på att det är särsklit bra ljus därinne, inte kolsvart men lite dunkelt kanske man ska säga;) Jag har en extern blixt, men har lite problem, blir lixom inte vän med den riktigt.. Föredrar helt enkelt att fota i dagsljus- så vad är det bästa att göra?:)

Ska jag riskera att få lite sämre kvalité på bilderna genom att ha högre ISO? Känns lite klumpigt att gå runt med stativ och be folk o vara stilla:P Men bländaren kan bli lite krånglig att ha låg om det finns många saker man vill ha med på bilden. Vilekt leder mig till nr 3

3. Jag vill ha helst ha så låg bländare som möjligt= mer ljus och finare "inraming" helt enkelt;) MEN då blir det väligt svårt att få allas huvuden skarpa. Dessutom vet jag inte hur man fokuserar på flera perosner samtidigt på canon. Jag kan ju flytta fokuspunkterna o så, men inte få mer än en rödprick fokuserad. Lite dåligt förklarat men hoppas ni förstår:P Jag vill inte ha ett skarpt huvud och resten är helt blurriga;)

Snälla behöver hjälp!:)

Hej vad det blev långt;) Hoppas ni orkade läsa igenom allt och jag är glad för varje litet svar jag kan få eller något annat bra tips:)

JazzBass
3

1-2 - Mingelbilder tycker jag blir bäst med en extern blixt på kameran riktad rakt i taket (inte ens lite framåtlutad, men bakåt är OK) eller i en vägg om det är för högt till tak. Objektivet jag tycker du ska använda är… tadaa! Kitobjektivet. 50mm är ofta för långt inomhus, bäst är att röra sig på brännvidder mellan 18 och 35mm ungefär. Då får man med lite av bakgrunden också.8mm är för extremt, kan vara kul med några fisheyebilder men satsa inte på att använda det hela kvällen.

Fördelen med blixt är att man kan använda lägre iso, och det är lätt att får välexponerade klara ansikten utan oskärpa och brus. Dessutom kan man med blixt friare använda olika bländare för att styra skärpedjupet, det är oftast bäst att köra på ungefär f/4 tycker jag. Då får man inte för kort skärpedjup eller riskerar få felfokus för att nån lite vickar på huvudet.. Glad Blixten gör också att man kan använda ganska långa slutartider typ 1/8-1/20s för att fånga mycket av bakgrundsljuset.

Blixten gör du bäst i att köra i TTL-läge. Här tror jag Nikon är lite annorlunda än Canon, och det kan hända att du måste kompensera mot plus om du kör den som indirekt blixt (alltså inte rakt på utan studsad via tak/väggar). Testa lite där hemma i vardagsrummet när det är mörkt ute och ganska dunkelt inne, och se vilka inställningar som funkar bäst. Tror att det blir bäst med iso mellan 400 och 1000 ungefär om du kör med blixt, utan får du nog skuffa upp det till 3200 eller högre, om det är dålig belysning.

3 - Det går inte att fokusera på många samtidigt, så som du verkar vilja. Det är en fysisk omöjlighet att sätta skärpan mer än i ett plan på ett visst avstånd från kameran. Dock kan du genom att blända ner få acceptabel skärpa i ett större område i djupled sett från kameran. (Därför föreslår jag bländare f/4 eller f/5,6, inte större som f/2 eller så). Med mindre bländare blir dock bakgrunden mer påtaglig och inte lika utsuddad (som du verkar veta), men det tror jag inte är nåt problem för mingelbilder. Ett annat sätt att öka skärpedjupet är att använda kortare brännvidd, alltsö större bildvinkel. Det ger dock inte automatiskt större skärpedjup (förutom om man samtidigt minskar avbildningsskalan, d.v.s. man zoomar ut utan att kompensera genom att gå närmare) men bakgrundsoskärpan blir mindre vilket man lätt uppfattar som större skärpedjup fast det egentligen inte behöver vara det.

Stativ tror jag inte du lär behöva.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Grfi
0

#1 tack så mycket!:) din hjälp var välbehövd;) Det jag menar anf 3:an var folk på rad (alltså samma avstånd från kameran) men bara en blir lixom iFokus. Om du fattar vad jag menar?;) Tack igen!

JazzBass
0

Ok, förstås om man kör med riktigt stor bländare behöver det inte skilja mycket i avstånd för att vissa blir skarpare än andra. Skärpeplanet är för övrigt i de flesta fallen faktiskt plant och inte sfäriskt som man kanske skulle tro. Så om folk står på en rak rad så är ju inte avståndet samma till alla men alla borde bli hyfsat skarpa.

Dock så såg jag på fotosidans forum för inte så länge sedan en mysko bild där skärpan låg som ett snett plan över bilden. På vänster sida var skärpan klart längre bak än på högra. Det berodde i det fallet på nåt fel i objektivet, men det kan också hända om sensorn av nån orsak skulle vara lite vinklad (det har jag dock aldrig hört ha hänt nån).

Jag tycker du ska göra ett test på det här. Ställ upp några välvilliga bekanta (eller några föremål) på en rak linje, och försök på alla skarpa genom att se till att skärpeplanet ligger över dem allihop, alltså fotografera med kameran vinkelrätt mot den raka linjen av människor eller andra föremål. Prova också blända ner. Använd blixt för att få skarpast möjligt resultat utan rörelseoskärpa eller så. Gör du det tillräckligt noga kan du säkert lista ut om det är nåt fel på din utrustning eller inte.

uffelarsen
1

Allt som Jazzbass nämde + gör ett par försök med sync på andra ridån och lite lägre slutarhastighet, du släpper då in mer av det omgivande ljuset och får ett litet trevligare ljus utan det typiska blixtljuset, men det måste du testa med lite först så att du vet hur det fungerar innan du skall fota i  "skarpt läge".

Grfi
0

#3 och #4 tack så mycket!:) ska genast ställa upp lite famlij o vänner på tvångsfotografering;)

JazzBass
0

Förresten, det brukar funka bäst i helmanuellt exponeringsläge (M) när man kör med blixt. Du kan prova ratta in iso 800, f/4 eller 5,6 och 1/20s slutartid, ställa blixten i TTL-läge och testa hur det blir. Blixten borde se till att människorna blir rätt exponerade, men om blixen blir för stark (knallgula, bleka eller vita ansikten) eller för svag kan du ratta in lite exponeringskompensation på blixten. Är det inte så jättemörkt där du ska fota så kan du testa iso 400 och 1/60s som utgångspunkt istället, samma bländare.

pellepiano
0

"Sync på andra ridån" behöver du bara tänka på om du vill att rörelser som blir suddiga ska få suddet på rätt sida om rörelsen.

uffelarsen
0

Oops fel av mig, jag tänkte mig inte för Skäms Jag fotade med sync på andra ridån sist jag fota mingelfoto. Det var på en nattklubb och det blev en ok effekt då , Blixtfoto är lite trixigt och man får prova sig fram för bästa effekt. Det är inte så kul med "vita" ansikten och svart bakgrund när man vill visa sina bilder, att få balansen mellan blixtljuset och det befintliga ljuser är knepigt men det är värt att jobba med då bilderna blir mycket trevligare att titta på.