Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 871 ggr
uffelarsen
2012-08-01 11:40
0

fynd!

Ibland tror vi att tekniken är så snabb i sin utveckling så att det mesta vi ser är "jättenytt"  vi har bla diskuterat hur mycket man får "manipulera" våra bilder eftersom det är "fusk" med diverse bildbehandlings program, jag har under åren skaffat en hel del kunskap genom olika forum och en större mängd olika fotoböcker. Nu när grannen skulle flytta så hade hon hittat en bok i sin hylla som hon undrade om jag ville ha, den har titeln Fototeknisk handbok skriven utav John Hedgecoe (utgiven av Bonniers)  jag tog den för att man kanske kunde få lite kul läsning just för att den var så gammal. Den boken var absolut den bästa boken utav alla jag har, den täcker i princip allt förutom alla div utvecklingar av kameran och dess tillbehör. Jag kan efter att ha läst igenom den lugn säga att det finns inte mycket nytt under solen. Boken skrevs 1977!  jag blev oerhört förvånad över att dom gjorde det mesta redan då, saker som jag trodde var väldigt nytt .

JazzBass
2012-08-01 12:08
0

Vad kul! Då jag börjat fota lite analogt på sistone och kände att jag behövde läsa på lite, fick jag låna lite böcker av ett par vänner ur fotoklubben. En var "Foto - Min Hobby" av Pär Lundqvist, en riktigt bra bok som går igenom det mesta man behöver. Den var utgiven 1975. De andra böckerna var de tre böckerna ur "The New Ansel Adams Photography Series" av Ansel Adams, som hette "The Camera", "The Negative" och "The Print". Denna serie utkom i början av 80-talet, men baserar sig långt på hans äldre motsvarande serie böcker från 40/50-talen tror jag. Den första av dessa tre har jag plöjt igenom ganska noga, den var mycket läsvärd. Den andra har jag på gång, den är mer svårläst men full av information den också. Den sista har jag inte ens öppnat ännu. Alla verkar vara rätt tungalästa med mycket teori och text, men på samma gång innehåller de en oerhörd mängd information.

Men den bästa boken jag läst om fotografi är nog "Konsten att ta vinnande bilder". Handlar dock inte om fototeori utan om bilderna i sig.

En stor del av fototeorin jag kan har jag lärt mig redan tidigare i stor utsträckning via internet och t.ex. Fotosidans forum, som jag dock är mindre aktiv på idag än för ett par år sen. Så de här böckerna jag läst/läser innehåller inte speciellt mycket nytt (förutom det som direkt har att göra med filmfotografering som jag var helt grön på), men de är ändå intressanta att läsa tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus