Foto iFokus

Foto

Etikett: redigera-mina-bilder
Läst 3263 ggr
Inkanyezi
4

Femtioelva nyanser av vitt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hoppas att ingen har hoppat över att läsa artikeln om vitbalans. Jag lade den här bilden i gruppen "Redigera mina bilder" för att den som känner sig hågad skulle kunna försöka få den bättre.

Vitbalans kan faktiskt vara riktigt knepigt. Vad är egentligen vitt?

Jag tog den här bilden i mitt lilla badrum, och där har jag ju vitt, precis som kanske de allra flesta av oss, även om det ett tag var modernt med avocadogrönt. Jag har faktiskt sett ett som var svart också, och det skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha själv.

Men vad är vitt? Är den lilla porslinselefanten som toalettborsten står i vit, eller är plastskaftet på själva toalettborsten som står där vitt? Är den pyttelilla sopkorgen under tvättstället vit? Är elementet till höger vitt? Eller är själva toalettstolen vit, och i så fall var? Den har ju olika färg nertill och upptill, åtminstone när man ser på bilden.

Ett blått duschdraperi gör att rummet faktiskt har blandljus, där en stor del av det reflekterade ljuset som faller in från sidan nertill mot undersidan av tvättstället och mot toalettstolen har färgats blått. Dörrfodret som syns i spegeln har en nerbruten färg, som liknar den på elementet, och svabben som står invid väggen har en vit ton på skaftet och en annan på plasten i bladet som håller mikrofibersvabben.

Strängt taget finns hur många vita nyanser som helst, och det går ganska tydligt att se att det vita kaklet har tagit färg av reflexljuset från duschdraperiet. Egentligen finns inte vitt någonstans överhuvudtaget i den här bilden, om vi inte räknar det helt urfrätt vita där lampan är, men det kan man inte använda till att ställa in vitbalansen.

Man får alltså gå på känn om man ska vitbalansera ett sånt här motiv. Jag tog den enkla vägen och ställde in kameran på lysrörets färgtemperatur, 5400 K. Inte ens min käpphäst med det oblekta toalettpapperet fungerar, eftersom just det här papperets grå ton är gulaktig, så att bilden blir blå om man försöker balansera efter det. Om man råkonverterar kan man lite på känn prova olika "vita" ytor för att få en hygglig balans, men den absolut enklaste vägen är nog den jag valde, att helt enkelt tro på att lampan ger det ljus den ska.

Om någon vill försöka få färgerna att stämma bättre, så är det fritt fram att redigera.

Andina
0

Väldigt spännande detta med vitbalansen! Jag har läst tråden om vitbalansen och ska så småningom (när jag förstår mig på vad jag kan göra med kameran lite mer) experimentera med vitt också.

Men som du skriver det vita är inte vitt.
Jag tänker så här att vitt 'finns inte' över huvud taget - utan, den vita färgen "uppfattas" i jämförelse med andra färger… 
Framför mig har jag ett vitt bord och på det vita bordet ligger ett helt vitt papper. Men bordet ser grått ut i jämförelse med pappret och pappret ser ut att ha en blå ton i sig i jämförelse med bordet.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Inkanyezi
0

Mina associationer spretar åt alla håll, och det jag tänkte på först när jag funderade över alla de här olika nyanserna var Frøken Smillas fornemmelse for sne av Peter Høeg. Mina tankar fladdrade också vidare till Paisajes de Catamarca (Los Chalchaleros) och därifrån vidare till Med ögon känsliga för grönt (Barbro Hörberg). Jag associerar ofta till poesi, och en del av mina bilder vill jag se mer som poesi än något annat.

Man skulle kunna göra det till ett tema, likt utmaningen, eller kanske lägga in det där. Att visa olika nyanser av en färg. Det finns ju sånger om olika färger, La vie en rose och andra, jag har redan nämnt ett par andra.

Så jag tror att man skulle kunna posta bilder med färgtema, för att visa alla tusentals nyanser av grönt och andra färger som ju faktiskt kan finnas i många fler toner än bara en.

MonisN
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vitbalansen är något som snurrar i min hjärna just nu, och mitt billiga gråkort funkar inte alltid, så det ska bli intressant att följa den här tråden.

Jag gjorde ett försök att få till balansen i din bild. Här är resultatet!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
1

#3 Det intressanta är att vissa delar av bilden ser mer rätt ut, och det gäller särskilt svabben till höger, som har närmat sig färgerna så som jag upplever dem. Skaftet har en ganska blåaktig vit ton i den nedre teleskopdelen, och plastbladet är cremevitt, ungefär som grädde. Men när det kommer till resten av bilden tycker jag att den ser för blå ut jämfört med hur jag upplever det när jag tittar in i badrummet.

Självklart beror variationen i de vita färgerna inom bildytan inte bara på att det faktiskt är lite färg i det vita, utan också på att det faktiskt är ett blandljus som åstadkoms av dels det direkta ljuset från lampan, men också det reflekterade ljuset från färgade ytor som främst draperiet. Man kan se det extra tydligt om man tittar på den nedre delen av toalettstolen, som är blå till vänster och en annan färg till höger.

Draperiets blå ton speglas också i kaklet på höger sida, medan kaklet i fonden inte får mycket av det blå. Strax intill där lampan sitter över spegeln och det är urfrätt vitt, har det också blivit en märklig rosaartad ton som jag inte uppfattar när jag ser motivet i verkligheten. Jag tror att det beror på att vitbalansen i kameran är osäker när det närmar sig klippning. Kanske är det orättvist att försöka balansera upp det från en jpeg. Det hade så klart varit bättre med en råfil som inte hade gått ända till klippning.

Men i grunden är det som Andina nämner i #1. Det vita är inte vitt någonsin när vi fotograferar, utan att blandningen av de tre primärfärgerna alltid hänger ihop med hur ögat hanterar färg. Vi har en otrolig förmåga att se det vi vill se, så länge det är ett naturligt belyst motiv, men kameran och dess sensor, som arbetar efter andra principer, kan inte jämna ut de små skillnaderna i färg på ljuset, och då blir inte färgerna på bilden så som vi uppfattar dem när vi tittar direkt på motivet.

MonisN
1

Det är bara du som kan avgöra vad som är rätt färg i den här bilden om man jämför med verklighetens färg. Det jag gjorde var att ta fram enbart den neutralt grå färgen och sen använda färgpipetten för att ändra vitbalansen. Att få precis allt rätt tror jag är omöjligt, iaf om man inte har ett fungerande gråkort att ställa vitbalansen efter vid fototillfället. Kanske är det inte möjligt att få det 100% rätt ens med den metoden?

Inkanyezi
1

Nej, inte ens med den allra bästa vitreferens kan det bli rätt över hela bildytan, eftersom det är blandljus som har olika färg i olika delar av bilden. Man ser rätt tydligt i området under tvättstället att det är blandljus, men det är ju blandljus i resten av utrymmet också. Det kan helt enkelt inte bli "rätt" mer än fläckvis.

MonisN
1

Det är ju aldrig samma vithet i verkligheten heller det vi ser eftersom det ofta finns skuggor som får andra färger. Tycker ändå att min bild ser acceptabelt vit ut.

Inkanyezi
1

Ja visst ser den acceptabel ut. Det är ganska stor bredd på vad som kan godtas, och situationen är ju egentligen omöjlig om man skulle kräva att färgen vore sådan som man uppfattar den när man tittar direkt på motivet. Jag menade verkligen inte att såga den.

För att man ska komma till en "riktig" återgivning krävs att ljuset är under kontroll, så som man ibland kan göra i en studio, där man undviker reflexer från färgade ytor. Vid produktfoto brukar man ju bara belysa en ganska liten yta, och då blir det ganska lätt att slippa blandljus så länge man jobbar i en studio. När man ska ta en hel interiör är det för det mesta omöjligt, och då får man ta det som ser bäst ut. Det är helt enkelt godtagbart att det finns reflexljus som färgar olika delar av en miljö på ett annat sätt än ljuskällans färg.

Deklol
2

Selektiv vitbalanskorrigering.

LR4 har ett hyffsat verktyg för utvecklat för just detta, men man kan även göra det manuellt i PS / GIMP via olika justeringslager och masker.

JazzBass
0

Tycker frågeställningen är intressant, och det är viktigt för en fotograf att veta att det inte finns nånting som är helvitt. Lika lite som en konstnär (målare) målar helvita ytor, lika lite finns det stora helvita ytor i ett foto (eller ännu mindre…). Man kan välja vad man vill ska vara nyanslöst vitt/grått, men man kan inte räkna med att några större ytor ska få exakt samma vita nyans. Man får alltid kompromissa. Dessutom kanske man vill ha lite "fel" Vitbalans för stämningens skull. Ser man på inkanyezis egna vitbalansering på bilden i första inlägget är den helt klart varmare i tonen än den versionen som Monis postade, som kanske känns mer steril men i min mening även mer "inredningstidnings-perfekt". Vill man minimera skillnaderna i de vita nyanserna kan man försöka sänka mättnaden på dessa partier i nåt redigeringsprogram, men jag ställer mig ytterst tvekande till att det skulle bli speciellt snyggt. (Har f.n. endast tillgång till internet via telefonen så jag kan inte prova på bilden ifråga). Då det vita aldrig är vitt i praktiken, varför försöka uppnå det i de färdiga bilderna? Dock om det i bilden finns större avgränsade områden med klart olika färgtemperaturer så kan det vara smart att justera vitbalansen skilt för dessa områden (går rätt enkelt i t.ex. Lightroom 4).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus