Utmaningen - Omgång 22
Temat denna gång är NÄRGÅNGET! (Valde det här ordet istället för "närbild" då det kan tolkas lite friare).
Reglerna:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast tisdag kväll den 10.7, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter att det antalet uppåtts.
Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Oj, ser man på, glömde bort att tiden egentligen gick ut på tisdag. Här är deltagarna denna gång:
ove555 - Närkontakt
Andina - Down to earth
Flingan07 - The nose
hydman - Sump
ef03 - Fasan i havreåkern
MissInAction - Glas
onelund - Tittut
Jessika - Stjärnblomma
8 bidrag dena gång. :-) Tid för kommentering fram till och med 20.7.2012.
ove555 - Närkontakt
Härlig ögonblicksbild. Jättefin komposition tycker jag och färgerna passar bra ihop, bilden känns lite gröngulaktig och skärpan ser ut att vara på trädet. 2p
Andina - Down to earth
Första känslan jag får är ett terrarium, men så tänkte jag att där brukar man kanske inte ha mossa
Jag tycker om färgerna, och kontrasterna med de rödbruna bladen, och tycker att hela ljuset ger en surrealistisk känsla. Jag tror dock att den hade blivit bättre utan det där jättegröna grässtrået längst fram i mitten. 1p
Flingan07 - The nose
Här har vi ju "närgånget" i dubbel bemärkelse - nära hästens mule, som är nära gräset. Synd att du fick lite oskärpa där på hårstråna, men den rörde sig gissar jag. Jag gillar kompositionen och ljuset är helt okej, men färgerna hade nog blivit ännu bättre utan så stark sol. 1p
hydman - Sump
Är detta torkade fiskben, som jag tror? Lite udda bild, hur som helst
Jag gillar både kompositionen och skärpan. Färgerna bra också.
Fint! Bra pose på modellen. Fin skärpa och fina färger, ingenting som stör!
MissInAction - Glas
Min bild.
onelund - Tittut
Alltså den här är ju bara för underbar! Jag skrattade gott när jag först öppnade den, en väldigt komisk bild! Och väldigt vacker. Älskar allt med den - känsla, skärpa, ljus och färger. 3p
Jessika - Stjärnblomma
Superfin, verkligen! Det ser ut som att det ligger ett filter av brus ovanpå bilden, jag vet inte om det är medvetet eller ej? Hur som helst så funkar det! Jag gillar att bilden inte är knivskarp någonstans, men att det blir mer och mer oskarpt ju längre ut i bilden man tittar. Harmoniska färger. Jag skulle gärna vilja veta hur du har redigerat den
3p
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
onelund förresten - gillar din Marvin-bild! <3
Ursäkta OT! 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
ove555 - Närkontakt
Fina färger och bra fångat, får lite känslan av att du smygit dig fram,saknar dock lite skärpa på fåglarna. 1p
Andina - Down to earth
Håller med om att man får lite känslan av ett akvarie/terrarie, först när jag tittade på bilden så undrade jag vart fiskarna var, är dock en bra bildidé om att fånga den lilla världen vi har vid våra fötter 1p
Flingan07 - The nose
Bilden är lite oskarp samt jag saknar någon händelse för att få bilden att sticka ut, hade varit coolt med lite hästtunga som :-) . 1p
hydman - Sump
Lite skrämmande bild som får en att hajja till, hade gärna sett den i s/v också bra skärpa och en behaglig färgton 2p
Bra fångat med bra skärpa,, hade gärna sett den lite annorlunda beskuren för att få med lite mer av omgivningen. 1p
MissInAction - Glas
Skön färg som utstrålar harmoni i mina ögon, surrealistisk känsla, hade gärna haft den på väggen i badrummet, 3p
onelund - Tittut
egen
Jessika - Stjärnblomma
Skön oskärpa på ett enkelt motiv, även bra val av skärpedjup då blomman är lagom skarp medans bakgrunden är borttonad. Bra jobbat. 1p
http://onelund.com
ove555 - Närkontakt
Fin timing i rätt ögonblick. Tillfället gör denna bilden. Sedan tror jag att den kunde efterarbetats mer, men timingen är huvudsaken! 1 p
Andina - Down to earth
Annorlunda snitt o form som uppmanar till tanke och vidare fundering. Gillar även färgsättning och ljus som förstärker djupet i bilden trots formatet. 1 p
Flingan07 - The nose
En bild som kräver något av betraktaren, ett förhållande till hästar tex.
hydman - Sump
ef03 - **Fasan i havreåkern
**Fasanen kommer fram fint. De är ju ganska varska så bra jobbat att komma inpå så väl. Det är i alla fall svårt när man har bössan med. Trots en del i förgrunden så stör det inte mig utan blir en bra och naturlig inramning. Möjligen är havret väl intensivt i sin färg. 1 p
MissInAction - Glas
Utstrålar lugn även om jag inte kan vara helt säker på motiven eller förutsättningarna kring detsamma. Bra hantering av reflexerna. 2 p
onelund - Tittut
Bra komp med strået som går diagonalt. Härlig timing som också blir roligt (budskap) med ögat som är i fokus. Härlig bokeh. 3 p.
Jessika - Stjärnblomma
Blomman kommer ut fint ur bilden även om den är fadad. Härliga färger som harmonierar. Möjligen hade jag försökt skära mer då jag får brus där (på min dåliga skärm). 2 p
Ove555 - närkontakt Älskar den här bildens motiv. Kanske kunde skärpan varit bättre, men iallafall: 2P
Andina - Down to earth Ett akvarium var första tanken som slog mig, men sen såg även jag mossan. Läckert ljus, men saknar nåt i bilden som lockar ögat (tex insekt) 1P
Flingan07 - the nose Lite blek i färgerna, Kanske hade bilden vunnit på att bli ännu mer beskuren. 1P
Hydman - sump Fina färger, bra komposition (men läskigt motiv
) 1P
ef03 - Fasan i havreåker: Min bild
MissInAction - Glas En bild som tyvärr inte säger mig så mycket. Fina reflexer, men kanske lite mörk. 1P
onelund - Tittut Sååå underbar. Gillar allt med bilden: kompositionen, färger och givetvis motivet. 3P
Jessika - Stjärnblomma Jättevacker bild, men lite för lite skärpa för min skärm. Färgerna är jättefina. 1P

**ove555 - Närkontakt 1 p
**Fint motiv fångat i rätt ögonblick. Jag hade försökt komma ännu närmare och få det mer inzoomat men jag är lite inne på att fota nära just nu så det kanske bara är därför ;)
**Andina - Down to earth 1 p
**Fina färger och bra vinkel, saknar ett huvudmotiv. Något som ögat drar till sig.
**Flingan07 - The nose 1 p
**Tror att bilden blivit bättre om den antingen beskurits mer eller tagit med ett öga på hästen. Den säger inte så mycket, man önskar lite action, typ att den tuggar gräs el liknande!
**
hydman - Sump 2 p
**Läskig bild ;) helt klart artistisk. Skulle kanske vinna på att öka kontrasten samt mörk vinjett för att göra den läskigare?
**
ef03 - Fasan i havreåkern 2 p
**Fin bild! fina färger och bra skärpa. Vill oxå se såna fåglar!
**MissInAction - Glas 1 p
**gillar kompositionen med blänket parallelt med kanten.
**onelund - Tittut 2 p
**Härligt! lite kul att man bara kan gissa hur insekten ser ut där bakom strået.
**Jessika - Stjärnblomma
**min bild
**Ove555 - Närkontakt - 1 p
**Härlig bild i ett 'nära ögonblick'! Jag hade önskat att kameran kunnat komma lite närmare - men jag är glad att du inte gick närmre, vilket ju skulle störa fågelfamiljen. Kanske skulle jag försöka lyfta fram fåglarna och boet lite mer från bakgrunden - genom lite ljus-/färgredigering… eventuellt…
**Andina - Down to earth
**Min bild. Tack för poäng!
(Jag ska erkänna, jag la' ner kameran planlöst på marken, bland ljung o mossa bl a, och bara tog kort helt utan eftertanke och visste inte vad som skulle fastna på bilden.)
**Flingan07 - The nose *- 1 p***Mysigt nära hästen. Jag tänker hela tiden på tjuren Ferdinand, som bara vill sitta under korkeken och lukta på blommorna. Det ser verkligen ut som att hästen nosar och 'smakar' på dofterna.
Jag skulle nog ändå gärna beskurit den ganska hårt, under grimman ungefär, och utmed hästens nos.
**hydman - Sump *- 1 p***Otäck bild! Men bra bild ändå! Fiskhuvudena träder fram tydligt, trots all "fiskröra".
**ef03 - Fasan i havreåkern *- 2 p***Härligt fångad bild på fasanen! Ni är i kontakt! Överrumplad får fasanen syn på dig och undrar vad som är i görningen. Gillar! Skarp och härliga färger.
**MissInAction - Glas *- 1 p***En bild som lämnar mycket till fantasin. "Vad är detta? En strand? En pöl på en regning väg? Färg?" O s v. Kan se den inramad hängandes i storformat på en vägg. Snyggt!
**onelund - Tittut *- 3 p***En helt underbar ögonblicks-bild! Den kan man också kalla för 'närkontakt'! Själv skulle jag nog vilja lätta upp bilden lite med ljus.
Me like!
**Jessika - Stjärnblomma *- 1 p***Vacker blomma! Gillar också att oskärpan sprider sig utåt! Dock skulle jag gärna vilja ha lite mer skärpa i mitten - mina ögon blir 'bortkollrade' av att inte hitta riktig skärpa någonstans…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Är sen tyvärr, skriver därför inte så mycket
Andina. Down to earth 1 p. Vacker närbild på växter.
Flingan. The nose. 2p. Bra bild med bra skärpa.
Hydman. Sump. Tekniskt sett ser den okej ut, men tycker inte om bildvalet.
ef03. Fasan i havreåker. 3 p. Vacker bild få fasan.
Miss Action. 1 p. Konstnärlig bild på glas.
onelund. 2 p. Trevlig bild med ett passande namn.
Jessica. 1 p. Vacker bild på en blomma.
Jag hinner tyvärr inte räkna ihop poängen ännu så den som ännu inte har kommenterat får tid på sig fram till måndag förmiddag.
Ber om ursäkt för att jag förbisett/glömt bort den här utmaningen, har varit ganska lite bakom dataskärmen nu på semestern, vilket i sig är rätt skönt.
Här är i alla fall poängen för de som kommenterat, ingen tvekan om vem som tog hem segern denna gång sett till poängen. Så grattis onelund, väldigt fin bild tycker jag också!
Kul med tredelad andra plats också. 
ove555
8
Andina
6
hydman
6
ef03
9
MissInAction
9
onelund
16
Jessika
9
Finns det förslag på tema för nästa utmaning?
Ah vad glad jag blir, första tävlingen jag någonsin medverkar i (åtminstone fotorelaterad) mitt förslag är "upp o ner" eller "grönt" som tema för nästa tävling, har ingen koll på vad ni historiskt sett har haft på teman så jag hugger vilt :-)
http://onelund.com
I inlägget #44 av felixhaljeskog i förra utmaningen föreslog han i temadiskussionen att vi tar färgglatt efter närgånget, och sen svartvitt. Så jag tycker vi kör på det, jag slår igång nästa utmaning direkt på temat färgglatt.
Det är ju ganska närbesläktat med "grönt" dessutom. "Upp och ner" lät rätt intressant också men kanske lite svårt…
Grattis Onelund till en värdig vinnarbild!
Då blir nog lilla sländan Tittut glad också!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing