Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 481 ggr
Humlan
0

Hur började ni?

Sitter här hemma med en kompaktkamera av märket Canon Ixus 50, och har nu börjat snegla på en digital systemkamera. Jag älskar min lilla kamera men den når inte riktigt ända fram känns det som. Jag vill komma längre med min fotografering, ta det ett steg vidare. Den duger inte riktigt tycker jag. Sen är jag fullt medveten om att en systemkamera inte levererar mycket mer "färdiga" bilder än den jag har nu men jag vill komma vidare, göra mer om ni förstår vad jag menar.

Har nu ägnat en god stund med att ha surfat runt här inne i gamla trådar om vilka systemkameror ni rekomenderar och tanken slår mig; Hur började ni? Jag för min del är alldeles vimsig av alla förkortningar och facktermer och nånstans känner jag nu att jag måste ut och klämma och känna lite på en kamera innan jag bestämmer mig. Men hur har ni lärt er allt, självlärda? Gick ni kurser eller köpte ni helt resolut en systemkamera och lekt fram er kunskap? Efter att ha surfat runt här inne, tittat på alla era fantastiska kort så känner jag mig nästan lite matt och inser att jag har långt kvar…

Stuartlittle
0

Hallo!!

Jag hade en canon eos 600 som jag var jätte nöjd med, + att jag har en canon ixus titt o klickare, så jag är nog en canon fan, Nu köpte jag en canon 400d som jag gillar. Bra pris.  Annars är det nog som Aftonbladet och Expressen.  Fråga 10 st och du får 10 olika svar.

Det var min synpunkt.

// Tomas

[mingdie]
0

Du kommer nog att få många olika svar. Själv började jag med system kamera för över 30 år sedan. Jag lånade några foto böcker och sedan lärde jag mig själv. På den tiden var allt manuellt vilket på sätt och vis gjorde det lättare. Har sedan följt med utvecklingen.

Jag föreslår innan du köper en system kamera att du lånar några bra fotoböcker för nybörjare där du kan lära dig om slutare, bländare, iso, fokus och så vidare. Om du kan låna en system kamera gärna med film så prova dig fram lite. För att få ut mycket av en system kamera så krävs det mycket mer än en kompakt kamera. Så att kunna grunderna är viktigt.

Om du sen känner att det verkligen är något för dig så läs lite om dom olika märkena/modellerna, känn på dom i en affär och se vilken som passar dig bäst. Alla dom som finns kommer att ge dig bra foton. Kolla också om det finns någon i bekantskaps kretsen eller släkten som har en gammal kamera med olika objektiv som du kan få. Ofta kan du använda gamla objektiv på dom nya kamerorna.

Mvh/Eddie

Yeahsussu
0

Innan jag skaffade system (canon 350d), så hade/har jag en liten sony kompaktkamera. Jag kände att jag ville få ut mer av min fotografering. Med noll kunskap om slutartider, Vitbalans, ISO tal och bländare hit och dit skaffade jag system. Sedan har det gått av bara farten! Är helt och hållet självlärd, sökte på internet om vad dessa fototermer betydde och jag tror att om man är intresserad av nåt så lär man sig mycket snabbare. Jag har provat mig fram helt enkelt.

Det ordnas inga bra fotokurser här i trakterna där jag bor, men den dagen det ordnas nappar jag gärna på! :) Hittar du en bra fotokurs så rekommeneras det att åka på det, där träffar man även andra som är i samma sits och är ivriga för att lära sig mer :)

Humlan
0

Tack för era svar! Jag har börjat forska lite i om det finns några kurser här omkring mina hemtrakter, och böcker har jag lånat och beställt en hel hög från biblioteket. Så vad jag ska läsa på kvällarna eller i solstolen ute i min trädgård är självklart!