Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1306 ggr
Lotta-2
0

Ny kamera till gamla objektiv

Hej, Jag har insett att min gamla olympus om40 legat länge nog i byrån och borde säljas. Men jag har ju en del objektiv, mellanringar och en converter. Objektiven är ett zoom 60-200, ett zoom 35-70 och ett fast 28mm. Känner att det skulle vara kul att ta upp en gammal hobbyGlad och nu är min fråga: Finns det någon digitalkamera som kan vara kompatibel till dessa? Tack på förhand för tips.

JazzBass
1

Jag känner tyvärr dåligt till olympus, men i första hand borde du kolla in olympus systemkameror, inget annat märke har ju tillverkat kameror med samma fattning som dina objektiv har (om det inte är M42 gänga, men det tror jag inte), och så tror jag olympus har ett minst ett par olika fattningar i dagsläget. Vet inte heller hur länge dagens fattningar funnits.

Nån fullformatare (d.v.s. kamera med sensor i det traditionella småbildsformatet) tror jag inte olympus har, så räkna med att få ty dig till micro 4/3-sensor. Den ger en cropfaktor på 2,0, så ett 28mm objektiv uppfattas som 56mm om du är van vid småbildsformatet, och ditt 60-200 ser ut som ett 120-400 då du sätter det på en kamera med micro 4/3-sensor. Men skärpesjupet förändras inte, så det mindre sensorformatet ger bilder med större skärpedjup än du kanske är van vid.

Det finns också en risk att du går miste om all eventuell automatik om systemen inte är kompatibla i större utsträckning än fattningen. Så jag tror det kan vara bättre att börja från början istället med ny kamera och nya objektiv, men kolla som sagt in Olympus kameror, det kan finnas nån modell som är kompatibel med dina äldre objektiv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Lotta-2
0

Hej.

Tack för dina synpunkter. Jag har förstått att det är som du skriver -att det är klokare att börja om helt på nytt. Men det är ju dumt att inte kolla upp först, då de objektiv jag har är felfria och i stort sett i nyskick. /Lotta

Inkanyezi
1

OM-fattningen har ett flänsmått på 46 mm, vilket gör att den kan anpassas till Olympus och spegelfria system, eftersom dessa har avsevärt kortare flänsmått.

Eftersom moderna kameror i regel har helt elektrisk överföring av alla funktioner, kommer ingenting av detta att fungera när man sätter på äldre eller främmande optik med adapter.

Det fungerar inte bra att använda äldre optik tillsammans med någon DSLR-kamera. eftersom dessas sökare har anpassats till lägre ljusstyrkor och autofokus. De är i stort sett värdelösa för att fokusera manuellt. Däremot fungerar det ganska bra med spegelfria kameror.

Så de kameror där du skulle kunna ha mest glädje av dina gamla objektiv är i dagsläget främst Sony NEX7, men också andra NEX-modeller och µ4/3 eller andra spegellösa kan användas. Den stora fördelen med Sony är att man har hjälp att fokusera med "peaking", som blinkar med det som hamnar i fokus, så att det är ytterligt lätt att ställa skärpan. NEX7 är den enda av deras modeller som också har titthålssökare, EVF, så att man kan hålla kameran på samma sätt som förr, intill ansiktet och titta i en sökare.

Bland övriga spegelfria utmärker sig främst Olympus med modellen E-M5. som också har EVF och som har antiskakfunktion också med andra objektiv än de som är gjorda för kameran.

Jag använder själv en µ4/3-kamera med en del äldre optik, och jag ser det som vettigt för ett par användningsområden, där dina objektiv inte skulle passa. Jag tar makro med en gammal förstoringsoptik och jag använder ett par vidvinkelobjektiv med tiltadapter. För de ändamålen är det inte någon stor nackdel att jag måste fokusera och blända ner manuellt. För det mesta av vanlig fotografering däremot skulle jag knappast välja helt manuella lösningar.