Ny på sajten!
Tjenixen! Har tidigare varit aktuell på hamster.ifokus och tonåringar.ifokus. Men nu har jag nyss fått min Nikon D3100 så vill vara mycket aktiv här! Jag heter Julia Johansson en tjej som älskar att fota. Jag är 15 år. Drömmer om att bli fotograf så nästa år på gymnasiumet blir det nått i den stilen ;) de flesta försöker säga till mig att inte välja det utan välja något som man ''har större chans att lyckas i''. Men i will follow my dreams :)
Tog detta fotot i söndags , all kritik uppskattas!
Moderator edit: Välkommen till foto! Eftersom du vill ha kritik på bilden så lägger jag inlägget i kritikavdelningen och valde medel. /Mona
Välkommen ska du vara :-)
http://onelund.com
tack! 
Va roligt, välkomna! Tycker du att kameran du köpt e bra? :) Har funderat mycket på den kameran. Fast du har ju inte så lång tid… men ändå, haha ;)
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
#3 Jag tycker kameran är en bra nybörjarkamera
Man fattar lätt och så! den tar oftast fina bilder dock så är den inte så jätte bra att fokusera på något riktigt nära. Och avståndsbilder blir inte så jättebra heller. Men det kanske finns inställningar för det , eller byta till ett bättre objektiv. Men jag är nöjd eftersom det är min första systemkamera!
#4 jaha, okej tack! :)
Mvh Sarah
Fast kameran har inga problem m att fokusera nära eller långt bort. Det avgörs av optiken som sitter på kameran. Som du säger, det är objektivet som avgör hur utsnittet på dina bilder blir.
#6 okej
Va e optik? Jag e lite ny i detta område
Mvh Sarah
Optik: det objektiv du har på kameran. Det har flera namn, men samlingsnamet är bl a optik, fast det kanske är enklare att kalla det objektiv så man vet vad man pratar om. Jag som tänkte lite för mycket där :)
Annars funkar även glugg/gluggar :)
#8 haha okej
Mvh Sarah
vadå "ha större chans att lyckas i"? om du bara är 15 år har du ju bara börjat, och vem vet, du kanske blir lika berömd som elisabeth ohlson wallin, kanske inte lika provokativ, men ändå.
go for your dream (Y)
#10 jag håller helt med dig , kan inte fatta att mina egna vänner redan nu säger att jag bör välja nått annat för jag kommer kommer ändå inte ''tjäna mycket pengar' det skiter väl jag i , vill bara jobba som fotograf så jag tänker go for my dream 

Välkommen till Foto i fokus.
Vi har alla våra drömmar, men jag vill förtydliga något om att jobba proffessionellt:
Har man foto som hobby, gör man det man älskar när man har lust. Som yrkesfotograf måste du fotografera för att få mat på bordet, vare sig du vill eller ej. Det blir lätt en press, som tar bort tjusningen med att komponera och göra fina bilder. Dessutom har digitaltekniken och fallande priser på utrustning, gjort att företag oftare har egen utrustning, för att ta egengjorda bilder. (Alla kan ju fotografera
). Det senaste är att tidningsreportrar själva fotograferar. Tidigare var de ett par, reporter + fotograf.
Det är en tuff marknad och man måste nischa sig, för att nå resultat.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#13 lokalblaskan på min ort, kanske även de andra som ingår i samma koncern har gjort så. de avskedade alla fotografer, som fick jobb på uppdrag efter ombildningen. nu fotar alla skrivande journalister allt själv, så de sparade en rejäl slant på att göra det här. konkurrensen kommer definitivt att hårdna om de fotojobb som finns.
Jag gillar även att skriva mycket så att bli journalist och fota till min spalt/tidningen hade varit min dröm :)