Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 605 ggr
j114
0

Fotograf?

Hallå alla!

Har en fråga om det här med fotografer…
När kan man påstå sig vara fotograf? Var går gränsen?

Känns rätt svårt att komma ifrån amatörfotograf/hobbyfotograf till fotograf, då alla avråder att man anlitar en amatörfotograf eller en fotograf utan erfarenheter. Jag menar, alla måste ju börja någonstans? Man föds ju inte direkt med en bunt meriter i handen. Dom som avråder måste ju också börjat någonstans? Jag förstår samtidigt att det finns måna oseriösa osv, men det finns det väl i alla branscher?

Menar dom då att man är fullfjädrad fotograf när man pluggat till det på högskolan?

Nej, jag förstår inte? Kan någon förklara tack?

Hälsningar
Jaqueline

Martin
0

Jag anser att om man fotograferar, kan man kalla sig fotograf.

Om man lever på fotograferingen, har den som sin huvudsakliga inkomstkälla, då kan man kalla sig yrkesfotograf.

Tyvärr är det nog så (inte bara inom fotobranschen), att innan man gjort sig ett namn är det svårt att "slå". Bara till att gå till mig själv, om jag skulle vilja ha något gjort - vad gör jag då om jag inte kan själv? Anlitar någon jag litar på. Någon som jag har rekommendationer om att de är duktiga och man får kvalitet för pengarna, eller någon som på något sätt kan bevisa att de kommer att kunna leverera vad jag önskar.

Är det så att du vill bli yrkesfotograf, och tycker att du har svårt att komma in på marknaden, så försök med olika erbjudanden. Du fotograferar gratis mot att du får använda bilderna i eget marknadsföringssyfte, kanske får ditt namn/hemsida tryckt på de ställe där de själv skall använda sina bilder/foton osv.

Sen är det alltid en bra idé att inte börja för högt med priserna, men för all del inte för lågt heller. Priser osv har jag dock ingen erfarenhet av, då jag inte är yrkesfotograf, och inte heller har för avsikt att bli. Jag har inte ens hemsida och försöker inte heller sälja mina bilder, men det kanske kommer en dag. Och visst - uppstår tillfället så gör jag såklart :o)

mvh Martin

zhaho
0

Jag tycker nästan att du bör ta lite små jobb först som inte är så krävande, och sen arbeta dig uppåt. Allt eftersom du får mer erfarenheter så ökar ju dina områden, och när du har gjort väldigt många jobb så har du också många meriter och kan då kanske kalla dig fotograf. Bara en tanke. :)

Robert
0

Fotografer är alla människor med en kamera i handen. En professionell fotograf är du när du tar betalt för dina bilder. Det finns massor med utbildningar inom fotoyrket men de säger inget om vilken kvalité du har. Din porfölj visar en del, men jag tycker ett bra sätt att få kvalitetsstämpel på sig är att bli accepterad i olika sammanslutningar, ha bilder publicerade i tidningar, erhållit priser från olika fototävlingar mm.

Hälsningar

Robert

Fotokanen
0

#1 jag började som du sa. Jag fotograferade först gratis så folk fick se hur bilderna blev och så.. och nu tar jag betalt för att fotografera åt andra =)

#3 det där att man är professionell fotograf när man tar betalt för bilderna tycker jag inte stämmer.
Jag tar betalt för vissa bilder men för det så är jag ingen proffs fotograf. Jag anser mig fortfarande som amatörfotograf men i olika steg

Isak
0

"En fotograf är en person som förstår att utöva fotografi-konsten. [Fotograf] i första upplagan av Nordisk familjebok, femte bandet, 1882."

Saxat från susning.nu

Nä men jag anser nog att det går att jämföra med exempelvis fotboll/hockey.

Där är du spelare så fort du börjar med det. Sen börjar du tjäna pengar på det, men därför är du inte proffs. Sen blir du mer accepterad och folk kallar en proffs. Det är nog där.

/A

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

[mingdie]
0

Professionell betyder du har ett yrke med omfattande och speciel träning och att du uppfyller vissa krav. Från början var det bara tre professions, präst, läkare eller advokat.

Så huruvida du kan kalla dig professionell fotograf bara för att du tar betalt för lite bilder är väl en sanning med modifikation.

Eddie

j114
0

hmm… blev inte mycket klokare, men lite i alla fall. Surt att det inte går att sätte fingret på. Tack för alla svar!

Hälsningar
Jaqueline

Robert
0

Wikipedia om professionalism

Jaqueline, du kanske är ett halvproffs :)

Robert

j114
0

Haha! Ja kanske det! Har dock aldrig hört talas om någon som påstått sig vara "halvproffs" förut. Jag får väl bli den första ;)

Jaqueline

Bullan
0

Min åsikt om ämnet är: att det finns många yrkesfotografer, som jag inte skulle betala 1kr till för deras bilder…medans det finns många amatörer/hobbyfotografer, som jag skulle kunna betala en hel del för att anlita.

Det är ju kunden som i slutändan avgör hur nöjd de är med bilden/slutreasultatet…och det som avgör hur mkt jobb man ev. kommer att få.

Däremot…så måste man ha mkt erfarenhet av olika situationer m.m…för att kunna kalla sig yrkesfotograf. Då ska man ju kunna ställa upp i alla lägen och kunna leverera bra bilder. Och då krävs det dessutom att man har den rätta utrustningen för att kunna ha den möjligheten också.

Är övertygad om att det finns människor som knappt hållt i en kamera, men som kan ta kanonbilder…just för att de har "öga" för hur de vill ha en bild tagen. Och då spelar det ingen roll om de har utbildning el. inte…lär de sig bara hantera en bra kamera, så kan de säkert slå sig in på proffsens "spelplan" utan problem.

"Beauty is in the eye of the beholder" ….tycker jag stämmer in på vad som gör en fotograf bra.

Fast…detta är tankar om ämnet från en Hobbyamatörfotograf:)

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*