vad gör jag för fel?
Jag har nygligen köpt en liten foto studio, ingen direkt dyr utan den kostade ungefär: 5000.
Problemet är att mina bilder blir grå och mörka:( är det någon som kan ge mig tips på vad jag ska göra.
instälningar på kameran:
ISO: 100
1/125
f8
här kommer en bild som inte är redigerad.
Vad är det för blixtar du har??
Kolla vilken färgrymd du har, den kan vara inställd fel.
Och, flytta ut modellerna från bakgrunden, och stryk gärna lakanet, det är inte så snyggt med skrynklig bakgrund. Testa gärna att sätta ljus på den också, så du får bort de oftast fula slagskuggorna.

Färgrymden i bilden är sRGB och det är okej.
Däremot är den underexponerad, kanske så mycket som två steg, och jag vet inga blixtar för 5000 som inte skulle klara att belysa ordentligt för f/8 vid ISO 100, så problemet kan vara att blixtstyrkan är nerställd väldigt mycket.
Sedan kan lakanet inte bli vitt i bilden om man inte belyser det särskilt. När motivet är rätt belyst kommer bakgrunden att ha mindre ljus om man inte har ljus särskilt mot den, och då blir det vita lite grått.
Men om blixtarna inte går att ställa högre, så är enda lösningen för exponeringen att öppna bländaren lite mer. Slutartiden har ingen betydelse, så länge den är tillräckligt lång för att hela bildrutan ska exponeras, dvs minst 1/200 sekund.
#4 Fast, slutartiden har visst betydelse. Den har en synctid till kameran där du får korrekt "tid". För kort slutartid så får du mörka kanter alternativt en helt mörk bild. Jag kan inte ha kortare än 1/200 på min 5D, då blir det mörka kanter på bilderna.
Men jag kanske missuppfattar hur du menar? ;)
Hur som så spelade inte det någon roll på just denna bilden. Det är inte därför den blir mörk. Utan för att man antingen behöver ha mer styrka i blixten eller större bländare. Kanske det du menade?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#5 Slutartiden påverkar omgivningens ljus, bländare och ISO påverkar omgivning + blixtljus.
#6 Ja? Förlåt, förvirrad vad du menar nu? Skrev jag nåt annat? :)
Kan vara rätt virrig i mina formuleringar så. ;)
Förövrigt kan jag inflika att mina studioblixtar också gick på ca 5000, och det är bra krut i dem. :D Får oftast ha dem rätt långt nedskruvade för att inte fräta ut precis allt.. (och blända grannarna typ.)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Du kanske inte behöver ha dem så nära motivet?
tack för alla svar :)