Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1107 ggr
HellviHumle
0

Kryp i objektivet!

Köpte för några månader sedan, ett Canon 50mm 1,8. Igår skulle jag fota några moln. Fick några mörka fläckar med, som såg ut som damm på sensorn. Gjorde en rengöring med den inbyggda funktionen. Nya bilder och nya fläckar på andra ställen. Upprepade några gånger med samma resultat. Då tog jag loss objektivet och tittar igenom. Då ser jag åtta, tio kvalster på insidan av den bakre linsen! Hur de kommit dit är en gåta även om objektivet inte är dammskyddat.
Frågan är nu hur jag blir av med dem. La objektivet i frysen några timmar igår kväll. Såg bar ut men idag fanns de där igen. Nu ligger kryp och objektiv i frysen igen. Lär få ligga nåt dygn i alla fall.

HH

Inkanyezi
0

Jag misstänker att om du har kryp i objektivet, kan de finnas i kameran också. Kryp som finns innei objektivet lär du knappast kunna se på bilderna, men om de kryper omkring på sensorn eller på AA-filtret, då blir det ju en skuggning där de just för tillfället befinner sig. En 50 mm optik till Canon kan itroligen nte bländas ner så mycket att du skulle kunna se kvalster inne i objektivet på bilden. Jag gissar att minsta bländaren är 16?

Så kolla alla bitarna i systemet. Kvalster och andra kryp har en viss förmåga att krypa in på de mest omöjliga ställen, och de rackarna kan ju till och med föröka sig där om man har otur. Jag är inte heller säker på att de skulle dö av att hamna i frysen. De blir nog bara orörliga medan de är kalla.

HellviHumle
0

Bländare 22 faktiskt. Att döma av storleken på bilden, så kan de knappast sitta på sensorn men jag ska kolla i morgon.

HH

onelund
0

har du ingen exempelbild du kan ladda upp så vi får se hur det ser ut?

http://onelund.com

HellviHumle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jodå, här koommer en. Den lilla skuggan är damm på sensorn. Den stora är ett kvalster.
Bländare 18 och 1/250 s.

HH

Inkanyezi
0

Det krypet sitter nog inte i objektivet, utan på AA-filtret. Troligen syns de som finns i objektivet inte alls på bilderna.

HellviHumle
0

Dagarna före har jag tagit nåt hundratal bilder med annat objektiv, utan att något kvalster synts till. Men som sagt, jag ska kolla i kameran i morgon. Idag är den utlånad.

HH

onelund
0

som #5 säger så sitter det nog ett gäng bugs på AA filtret, du får kanske lämna in kameran på rengöring :-) märklig har aldrig hört talas om att man kan få kameran invaderad av bugs

http://onelund.com

Inkanyezi
0

Det finns en del berättelser på nätet. Om du söker på "bugs inside the camera" och liknande så hittar du en del, även om det inte är särskilt många. Sökning på "bugs in camera" ger träffar på buggar, men med "inside" får man träffar på insekter och sånt.

Eftersom man svagt kan se skuggning av utstickande saker (antenner och ben?) är det helt osannolikt att den skulle sitta så långt bort som i objektivet. Man kan ha ganska stora fläckar där utan att de ger någon tydlig skugga.

HellviHumle
0

Här finns en bild på liknande. Längst ner på sidan. Sannolikt dammkvalster.
Ska snart tina upp objektivet. Väntar hem kameran.

HH

HellviHumle
0

Har tagit fram objektivet och ännu så verkar det positivt dvs för min del. Kan inte se några kvalster kameran. Det finns inga antydningar av krypen på de 250 bilder som togs med den igår.

HH