Myra i blåklocka
Hej,
Jag lägger denna bild som medel eftersom jag vill ha så hård kritik som möjligt men jag tycker inte bilden passar i hård kategorin. Dessutom är jag väll egentligen nybörjare :P
Jag är smått irriterad över denna bilden. Den har massor potential som jag inte tog vara på. Jag kände viss tidspress pga att svärföräldrarna väntade med maten på bordet.
Kortfattat så hittade jag det här motivet på väg hem från bärplockning. Det är alltså taget på kvällen mitt inne i skogen. Jag äger ännu inget makroobjektiv så ett 50mm med close-up filter var det bästa jag hade att tillgå. Denna är tagen med ett +10 filter. Jag hade heller inget stativ med mig.
Jag tog kanske 10 bilder med skiftande inställningar. Denna blev bäst även om jag inte är nöjd med den. Jag vill ha större skärpedjup men då lyckades jag inte hålla kameran tillräckligt still under exponeringstiden.
Hade jag dessutom väntat ett par minuter kanske myran varit mer samarbetsvillig och poserat lite bättre…
Så.. om man bortser från min upplevda tidspress, vad kunde jag gjort bättre? Vilka inställninar hade ni använt? Använde jag ett för kraftigt close-up filter? Jag har även +1, +2 och +4 men jag tog mig inte tid att testa dem.
Jag hade även ett 70-300 med mig i väskan men jag tänkte inte ens på det. Det har visserligen sämre ljusegenskaper (4-5.6), men kanske man kunde använt det istället?
Jag fotar i RAW+JPG. Detta är JPG varianten.