Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 796 ggr
EbbaB
2012-07-21 04:32
0

(M) Kritik - Barn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjenare!

Skulle bli tacksam för lite konstruktiv kritik på den här bilden,vad är bra,vad kan förbättras? Stör mig själv på att fokus hamnade mer på axeln än på ögonen, men vad tycker ni? Är det någonting som förstör bilden? Tacksam för alla åsikter!

Ha en fortsatt härlig sommar!

Inkanyezi
2012-07-21 14:17
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jo, bilden är väl ganska okej, men jag tycker att den är rätt mörk.

När man gör svartvitt brukar man sträva efter att bilden ska innehålla alla toner mellan svart och vitt, om man inte bestämmer att göra den i exempelvis High Key eller Low Key. Den här bilden har ingenting i närheten av vitt, och den skulle ha kunnat exponeras ungefär två steg mer. Enklast hade det ju varit att göra det med samma exponeringsdata, men med två hela steg högre ISO, alltså med ISO 400 i stället för 100.

Man ser när man öppnar den i ett bildbehandlingsprogram som har histogram, att det inte finns några data alls i området längst till höger i histogrammet, de två översta stegen.

Jag vet inte vilka program du har, annat än QuickTime, och jag vet inte vilka justeringar man kan göra där, men jag öppnade den i Gimp, och i Färger>Kurvor drog jag den högra ankarpunkten åt vänster så att den hamnade mitt över där histogrammet slutar, vilket gör att man får bilden att gå till vitt någonstans. Sedan lyfte jag lite någonstans mitt på kurvan också, vilket mjukar upp kontrasten och ljusar upp de mörkaste delarna, så att bilden i princip blir som när man har exponerat efter ISO 400, och då tyckte jag att den såg bättre ut.

Det går att göra samma sak i en del andra bildbehandlingsprogram också, men jag använder egentligen bara endera RawTherapee eller Gimp för den sortens ändringar.