Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1048 ggr
Glorious
0

Copyright - skriva ut osv.

Jag undrar hur det är om jag hittar en stor bild på google, med bra Upplösning som jag faktiskt skulle kunna skriva ut och få hyffsad kvalité på. Får jag bara skriva ut en bild och ha på väggen i mitt rum, visserligen är det ju lätt och ingen skulle ju faktiskt bry sig såvida inte själva fotografen/skaparen hade vetat. Men jag menar får man göra det utan att fråga - såvida man inte ska sälja den såklart eller ge bort (det fattar jag). Det känns som man inte får göra det, men hur skulle man kunna hindra andra från att göra det? Men vill verkligen inte göra nått man inte får :)

Inkanyezi
1

Ja, tveklöst får du använda precis vilken bild du vill privat. Men du får faktiskt inte ta bildfilen och beställa bilder från ett labb eller en fotoaffär, för de har inte rätt att skriva ut bilden åt en kund. Och en slamkrypare i lagen är att du måste ha kommit åt en förlaga som inte har gjorts i strid med andra paragrafen i Upphovsrättslagen. Det betyder att om bilden som du hittar har publicerats i strid med Upphovsrättslagen, får du inte kopiera den.

När det kommer till att ge bort, närmar det sig också slamkryparna i sammanhanget. Upphovsrättslagen definierar inte "privat bruk" särskilt tydligt, så det är en bedömningsfråga. När det gäller inspelad musik och filmer, har det utarbetats en rättspraxis, där man får ge bort enstaka kopior av verk som man har kommit åt på lagligt sätt. Om samma tillämpas på bilder, får du ge bort enstaka exemplar av bilder som du hittar på nätet när förlagan har publicerats på ett sätt som inte strider mot §2. Ett villkor för att man ska få framställa exemplar är att man har kommit åt förlagan på rätt sätt, dvs att man har laglig tillgång till ett offentliggjort verk. Om det är en piratkopia man har tankat hem gäller det alltså inte.

Och det går så klart inte att hindra andra från att göra sådant som man inte får. Om man kan öppna en bild i något program i datorn, så kan den också kopieras och skrivas ut i hur många exemplar som helst.

Tyvärr sprids mycket desinformation om upphovsrätten, och kanske allra värst är att regeringen har websidor på regeringskansliet som är otydliga och delvis felaktiga och som inte är ägnade att skapa klarhet kring upphovsrätten.

Texten i Upphovsrättslagen som tillåter framställning av exemplar för privat bruk ser ut så här:

Framställning av exemplar för privat bruk
  • 12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Glorious
0

#1 Tack för ett bra svar :) Nej det fattar jag att jag inte kan beställa bilderna på det viset, men jag hittar ibland så himla fina bilder som hade passat så bra på en vägg i ett rum - spelar ingen roll om det bara är en vanlig pappersutskrift, det kan vara väl så fint det!