Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 8921 ggr
mitzerl
9

Hur förvarar ni foton?

Hej!
Jag är ny på denna iFokusavdelning och har lite funderingar kring fotoförvaring. Sen tio år tillbaka har jag digitalkamera och tusentals filer på en extern hårddisk, men  jag gillar ändå att ha fysiska fotoalbum, som man lätt kan ta fram och kolla i.

Jag har nere i källaren drösvis med flipalbum med bilder i. Nu har jag läst till arkivarie och har fått lära mig att sådana album inte är bra för bilderna på lång sikt. Och det ser jag också när jag tar mig en titt. Efter ca 20 år har plasten klibbat ihop, skrynklat sig och nästan gulnat.

På arkiv förvarar man foton i syrafria kuvert som man sen lägger i arkivboxar. Detta funkar ju inte riktigt hemma. Jag vill ju kunna förvara bilderna på ett sätt som man lätt kan kolla på dem och gärna skriva anteckningar intill , men som samtidigt inte förstör bilderna på lång sikt.

Så hur skall man bäst förvara bilderna? Jag tänkte att ett fotoforum kanske kunde ha lite svar… Hur förvarar ni era bilder?

Anaii
0

Så länge du har kopior (plus backup av dessa) vad gör det att de bilderna du använder  blir förstörda med åren?

Jag är helt ny på foto men jag håller på mycket med data och andra media. Jag gör ofta så att jag har en kopia som jag så att säga använder, i ditt fall dina album, sedan har jag orginaldatat sparat + backup av orginalet. Blir kopian jag använder dålig/korrupt skapar jag en ny från orginalet helt enkelt.

Orginalen får man ju tänka på hur man förvarar, medan de kopior jag använder håller så länge de håller.

KickanW
0

Numer är ju de digitala filerna negativ, och det är således dem man ska se till att förvara ordentligt. Papperkopior kan man ju bara göra nya så de ser jag som en "förbrukningsvara" som bara håller i några år.

Digitala filer förvarar jag på dubbla hårddiskar och ibland bränner jag även DVD:er, men där vet man ju inte riktigt hur lång hållbarheten är.

Många har ju backup på internet, dropbox exempelvis, men jag tycker inte att det känns helt säkert i och med att man aldrig vet hur avtal och sådär förändras. Hårddiskar har man ju full koll på själv!

Anaii
0

#2 Bara du inte har diskarna på samma ställe.

Har du dem i samma dator kan båda ryka om blixten slår ner eller något annat händer som orsakar en strömspik i datorn.

Har du dem i olika datorer i samma hus så förlorar du båda om huset brinner ner ellerdet blir inbrott.

Bästa enligt mig är att gå samman med en familjemedlem/kompis man litar på. Sedan synkar ni era backuper via internet så att det finns en kopia hos var och en av er.

KickanW
0

Jag kopierar backup till en extern hårddisk hos mina föräldrar varje gång jag är där hemma och har alltid alla foton på en extern hårddisk hemma hos mig, så på så sätt finns alla foton på helt olika platser. De senaste bilderna finns dessutom på datorns interna minne.

Anaii
0

#4 Du har bra mycket bättre rutin än de absolut flesta ;)

Det du då riskerar att förlora är ju de bilder du tagit mellan besöken hos dina föräldrar. Dvs i det värsta scenariot att allt du har hemma blir förstört/stulet. Men det kan ju vara överkommligt om du är där regelbundet.

KickanW
0

Precis! Jag har ju dock dessa i både datorns interna minne och en extern hårddisk så även om någon hårddisk skulle krascha så finns det backup, men om det skulle börja brinna i min lägenhet så försvinner 1-2 månaders foton i värsta fall.

Jag jobbar ju en del med foto så därför är jag ganska noga med backup.

mitzerl
0

Visst kan man göra nya papperskopior, men att låta framkalla över 1000 bilder och sätta i plastalbum och sedan få göra om samma procedur om ett antal år känns lite slöseri med resurser, tycker jag. Jag vill hellre ha en bra förvaring för mina pappersbilder från början.

Nu har jag funderat ut en variant som påminner om äldre tiders fotoalbum. Att använda fotohörn som man fäster bilderna med på albumblad. Och sen tänkte jag att man kunde lägga in hushållspapper mellan albumbladen för att inte bilderna skall komma direkt mot varandra.

Detta kanske håller längre än flipalbum och liknande? Jag talar alltså om långsiktig bevaring nu. Funderingarna är ju bara hur fästkvaliten är på fotohörnen, så de inte lossnar om bara några år. Samt hur väl hushållspapper interagerar med foton, så att de inte skadar fotona på sikt eller något.

Någon som har några tankar kring detta?

KickanW
0

Jag kanske missförstår din fråga, men varför vill du framkalla över tusen bilder och förvara dem på det sättet? Oavsett hur du gör så kommer de att förlora kvalitet med tiden!

Enda anledningen jag ser att framkalla bilder är om man vill använda dem - Sätta upp på väggen, ge bort eller ha i fotoalbum. Men har man i fotoalbum ska det väl vara en sån mängd att man ändå tar sig för och kollar på dem, och då tycker jag att det låter mycket med över tusen bilder? Och om du dessutom ska arkivera dem på ett avancerat sätt (såsom du beskriver) så kommer det ju ändå inte bli så att du "lätt tar fram och kollar på dem"?

Jag har förmodligen inget bra svar på din fråga eftersom jag inte har erfarenhet av att bevara pappersfoton, men jag tycker det är lite otydligt om du faktiskt vill ha foton att använda (vilket jag i så fall kan förstå) eller om du bara är ute efter att förvara dem?

papa-bear
0

Kickan skrev att hon brände på dvd. det är enligt min åsikt en kortsiktig, ;-p , lösning, eftersom reprisken på brända skivor är lite för stor för min smak. repar man en bränd skiva, kan informationen försvinna. pressade skivor däremot, håller längre, eftersom informationen är pressad på insidan. så länge som ytan är hyfsat repfri och reflektorn är hel, håller dessa skivor betydligt längre.

det krävs ju lite andra maskiner för det här, förståss. först programvara som läser in informationen som skall föras över till matrisen som pressar skivan. det krävs ju naturligtvis en maskin som skapar matrisen. sedan en som pressar, en som sätter ihop allt, tryckpress för eventuell etikett.

det blir ju inte billigt om det bara är enstaka skiva som pressas, men vid större upplagor blir det inte så dyrt att göra det här. nu är det länge sedan jag var med i ett projekt där vi hade utskick med skivor och pappersfodral, men under 10 kr styck var det alla gånger.

det finns säkert företag idag som fortfarande har den här tjänsten, och kostnadsförslag är väl alltid gratis.

KickanW
0

#9: Nu misstolkade/övertolkade du i och för sig mitt inlägg rätt rejält! :P

"Digitala filer förvarar jag på dubbla hårddiskar och ibland bränner jag även DVD:er, men där vet man ju inte riktigt hur lång hållbarheten är."

Att bränna bilder på skivor är alltså inte på något sätt min huvudförvaring, och jag har aldrig någonsin foton bara på skivor.

mitzerl
0

Jag borde kanske ha förtydligat i trådrubriken redan att det handlar om förvaring av pappersbilder…

Innan digitalkamerornas tid hade man ju kompaktkamera eller systemkamera och framkallade till pappersbilder. Jag har en kartong med diverse olika album, främst av typen flipalbum. Nu när jag har digitalkamera vill jag ändå fortsätta traditionen med fotoalbum. Att kunna titta i dem och visa för folk Då är det betydligt enklare med ett fotoalbum man kan ta fram, än att behöva sätta på datorn och leta fram fotofiler. Jag tycker det är en viss känsla att ha fysiska foton att se på och inte bara digitala filer.

Sen handlar det om bevaring inför framtiden också. Pappersfoton känns betydligt säkrare än digitala filer. Digitala filer har en mycket osäker livslängd. Digitaliseringen har många fördelar, kan erkännas, men just i bevarandeaspekten är det mycket osäkert. Det finns en anledning till att t ex arkivinstitutionerna inte tar emot digitala arkiv hur som helst, utan länge dröjer sig kvar vid pappersformen.

Det är alltså långtidsbevaring jag pratar om. Jag vill att mina ev. framtida barn skall kunna titta bland mina foton när jag inte längre finns kvar. De ca 1000 bilder jag har är alltså alla bilder från det att jag skaffade digitalkamera. Ca 100 bilder per år känns inte alltför otympligt i album.

papa-bear
0

#10 tycker inte att jag miss- eller övertolkade dig, jag skrev bara vad jag ansåg om att bränna på dvd och de eventuella riskerna med det. hur man än gör, finns det inget idiotsäkert sätt att spara/rädda magnetiskt, bränt eller hur man nu gör, material till eftervärlden. #11 när det gäller framkallade foton, på fotopapper, finns det dem som säger att man inte kan förvara dem i album, pga den kemiska sammansättningen i plast och papper som albumen innehåller. jag själv har fotografier sedan 60-talet när jag var barn, som är klistrade i ett album, och det märks inte några större skillnader. om albumen ligger skyddade från solljus, tror jag inte det är någon fara, för det känns för mig som att solljus är den största boven som förstör fotografier och bilder i allmänhet.