Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 685 ggr
hydman
0

(N) Träd i landskap

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite funderingar på denna bild.

Finns det sätt att bättre hantera skugg/solbeslysta partier på trädet? Anledningen till att lägre delen är i skugga är att det står en ruin från ett gammalt hus till höger.

Å andra sidan förstärks kanske spelet mellan ljus/skugga som det är nu.

JazzBass
0

Vet inte exakt vad du menar, men det är svårt, för att inte säga omöjligt, att i efterhand justera så trädet t.ex. skulle se jämnt belyst ut av solen. Det som är i skugga är mörkare och jag tror man får leva med det helt enkelt. Alternativt skulle man kunna ha haft en blixt i samma riktning som solen och låtit den fejka solljuset.

I övrigt är bilden helt OK tycker jag med trevligt ljus och bra komposition. Själv tror jag att jag hade provat göra den svartvit dock, jag tror det hade passat bra för den här bilden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hydman
0

Hej o tack

Nej, du har säkert rätt att det är mkt svårt att fixa. Jag har försökt lite :-) Tänkte mer om det bröt några fototekniska regler etc, för sådana kan inte jag tyvärr.

Men en blixt blir nog nästa inköp. Helst då något man kan fjärrstyra på ngt vis så att man får större frihet.

ru4real
0

Lägger in bara som en kommentar här; om du tänkt att använda en blixt för att tex ljusa upp en sådan bild som på trädet bör du nog räkna med att det blir väldigt dyrt. Samt att det kanske krävs 2, eftersom det är ett ganska högt träd = svårt för blixten att sprida ljuset så mycket som du vill.