Längre exponeringar
Ta nattbilder!
På vadå? :)
Allt :)
Byn, kafeer, hamnen (om det finns ngn), gatsopare, barer, nattlivet, hotellet osv. Det är bara din fantasi som sätter begränsingarna ju.
För det första ser det ut som du kunde behöva putsa sensorn lite, ser ett par tydliga dammfläckar till vänster. 
Annars är det väl bara att fota på. Solnedgångar, nattbilder (landskap/stadsmiljöer) och sånt är ju självskrivna som stativbilder men experimentera friskt så lär du hitta nya användningsområden.
För övrigt så kanske just den här bilden ändå hade vunnit på en kortare exponeringstid, då människorna och kajakerna blivit ganska suddiga på grund av den långa exponeringstiden. Hade gärna sett de lite skarpare.
Vill du fota med långa slutartider mitt på dagen är ett ND-filter annars att rekommendera, gärna ett 6 stegs filter (ND 64) eller ännu kraftigare. Jag har ett Hoya ND64 som jag är riktigt nöjd med, men ibland skulle jag vilja att det var ytterligare lite mörkare, i dagsljus får man inte riktigt till några jättelånga slutartider utan de blir en sekund eller så.
Ett viktigt komplement till stativ är för övrigt en fjärrutlösare av något slag. Utan en sån skakar man på kameran när man trycker ner avtryckaren, och då har man liksom tappat en stor del av vinsten med stativet. Det är extra viktigt när man använder halvlånga slutartider typ 1/50s-1s, vid längre tider har det inte så stor betydelse.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Fjärrutlösare skulle jag tänkt på när vi var i affären, dom är väl inte så dyra? Jag försöker klicka super-försiktigt för att inte skaka kameran men ska köpa en fjärrutlösare så fort jag har chansen.
Sensorn/sökaren är jätteskitiga, glömmer ibland att ta bort fläckarna i photoshop, måste köpa ett rengöringskit. 
Och ett sådant filter skulle vara väldigt kul, har sett massa bilder tagna med såna och dom verkar praktiska, är ju oftast på stranden på dagen.
Tack för tipsen!
vad betyder lägre exponering? är det typ mindre ljus? :)
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
#6 Det betyder att kameran tar längre tid på sig att ta en bild =)
#6 - Vem har nämnt lägre exponering? Men ja, det betyder mindre ljus, alltså lite mörkare bild. Men om du menade längre exponering, som nämndes ovan, betyder det längre exponeringstid, d.v.s. slutartid. Om man förlänger exponeringstiden måste man se till att minskar ljusinsläppet samtidigt så man inte får överexponerade bilder. Det gör man genom att minska bländaren, sänka iso eller använda ND-filter som jag nämnde ovan.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#6 Att slutaren är öppen längre, att den tar en bild i t.ex 5 sekunder och då kan man få en helt annan bild. :)
#8 japp det var det jag menade, läste fel men jag behövde svar på båda, tack! 
#9 jaha, där förstod jag oxå bättre! tack 
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida

När du bländar ner så mycket som du har gjort här (f/22) så syns de där smutsfläckarna mer, eftersom de sitter på AA-filtret framför sensorn. När bländaröppningen är större så smiter ljuset runt dammkornen och de syns inte. Det blir inte heller lika skarpt på f/22 som på f/8. så också för skärpans skull är det bra med gråfilter om man vill ha längre tid.
Man kan sätta två gråfilter på varann för att få ännu längre tid, och då är det viktigt att filtren har mycket bra antireflexbehandling. HOYA HMC kan rekommenderas. Med ett filter på 64x (sex steg) och ett på 8x (3 steg) är man väl rustad för att ta silkeslent vatten eller få folk att försvinna. Tillsammans ger de en förlängning på 9 steg. Det blir 8 sekunder på f/22 med ISO 100 när solen skiner, och om det är lite mörkare kan man få ännu längre tid. jag har sett exempel på interiörer i kyrkor och museum, där alla människorna är som borttrollade genom lång exponering. Men redan med åtta sekunder försvinner alla människor som flyttar på sig, även om man kan se lite spökbilder av deras fötter.
#11 Jag var ju lite tvungen att blända ner eftersom det var så ljust ute och jag gärna ville ha med solnedgången. Men ska kolla på gråfilter, fjärrutlösare nästa gång vi åker till en elektronikaffär eller jag ser en fotoaffär.

I stället för fjärrutlösare tror jag också att kameran har ett val på självutlösaren att ta med två sekunders fördröjning. Det brukar jag använda när jag tar på stativ.
Ja just det, det har jag helt glömt bort, det ska jag använda i framtiden!
Ett litet tips, om man inte har fjärrutlösare men vill minimera risken för skakningsoskärpa när man använder stativ kan man använda sig av självutlösaren, ställ den på minsta möjliga tid. Superpraktiskt och du har alltid den med.