Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1792 ggr
[Surina]
0

Hundfotografering

Hej alla !

Min uppföddare och jag planerar att ha en plåtning med alla hennes hundar(individ foton då)

Någon som har lite bra tips på hur man kan ta bra bilder på levande djur ? :)

Nått man kan göra för att underlätta? Väder som passar bäst osv?

Vi ska vara utomhus då det är bäst ljus :)

Men alla tips är välkommna!

dermot
0

Molnigt/mulet ute tycker jag är bäst, inte så att det regnat eller ska regna utan att det helt enkelt skymmer solen lite så det inte blir något jätteskarpt ljus.

Nu vet jag inte vad det är för sorts vovvar du ska fota, men jag tror de flesta passar bäst i dovt ljus.

Djur överlag brukar vara svåra att få bra foton på i vilket fall, om det inte är ena riktiga linslusar och verkligen "ställer upp". Dock skulle jag kört på en neutral eller någorlunda jämn (färgmässigt, t.ex grönt med lite detaljer som blommor etc, vad du nu har tillgång till) bakgrund.

Sedan är mitt tips att fota väldigt många foton på varje hund och leka lite med inställningarna, kanske någon i monkrom? I och för sig kan man ju göra det i efterhand, men jag tycker det är kul redan i kameran.

Nu är jag ingen expert på detta, men det är vad jag tror skulle kunna fungera! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

KickanW
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är lite svårt att ge tips när man inte vet vad du har för erfarenhet och kunskap, men några saker kan jag iaf nämna!

Precis som dermot redan nämnt är direkt solljus inte särskilt bra att fota i, så satsa på att ha dem i skuggan om ni fotar mitt på dagen!

Ska ni ha en naturlig bakgrund är det nog smartast att hitta en stor buske eller annan neutral plats. Försök att ställa/sätta hundarna en bit ifrån bakgrunden så blir det snyggt skärpedjup!

Försök att ha lång brännvid, dvs "mycket zoom" helst över 50mm, så att du kan vara en bit ifrån hundarna och fota.

Sen kan man ju antingen helt enkelt be hunden att sitta/stanna, beroende på vilka kommandon den kan, eller ge den något att tugga på eller be uppfödaren att stå bredvid hunden och hålla den i koppel. Snyggast blir det ju utan halsband eller sele, men om man vill hålla dem kopplade kanske det finns utställningskoppel att använda? De är ju mest diskreta!

Lycka till! :)

[Ebfotograf]
0
  • Ingen rörig bakgrund med hus mm
  • Vid sol, fota i ljusskugga (skugglinjen), dvs inte den mörkaste skuggan.
  • Rekommenderar att använda ett objektiv över 50mm vid rörelsebilder, men vid porträtt använd ett 35mm, 50mm eller 85mm objektiv med så liten bländare som möjligt.
  • Till uppställning och porträtt rekommenderar jag att använda ett trimbord med en pläd, när det gäller valpar och småvilda mindre hundar. Så jobbar man på rätt höjd.
  • Ha godis och pipleksak till hands och även ett utställningskoppel, man vet aldrig när det kan komma till hands.
[Doglovers]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ställ gärna upp hunden på en sten med lite mossa på.Framdelen står lite högre än bakdelen. Låt någon kasta något som prasslar eller liknande så du får hunden att lysstra.

Här har du ett exempel. Slarvade väldigt med redigeringen, men vill bara visa uppställningen.