Om Tele Objetiv
Hittade en annons om ett Tele Objektiv.
Utdrag ur annonsen:
Teleobjektiv med skruvfattning, M-42.
Fabrikat: Soligor 3,5 / 200 mm.
Autom. och manuell bländare.
Bländarskala från 3,5 - 22.
Närgräns: 2,5 m
Nu är min fråga: Är detta ett fast objektiv, eller går det att zooma in och ut? Tänkte eftersom det står "3,5 - 22.", är själv inte så bra på alla benämningar. Närgräns, betyder det att man kan stå 2,5 m som kortast från motivet?
Det gör mig inget att det är ett äldre objektiv med annan skruvfattning, har adapterring.

Det är inte ett zoomobjektiv, utan ett teleobjektiv med brännvidd 200 mm.
Ja, närgränden är 2,5 m, men eftersom det är ett ganska långt tele får man hyggligt stor avbildningsskala på det avståndet, ungefär 1/12, Det betyder knappt 20x30 cm.
Jag blir lite konfunderad, eftersom du förut frågade om ett likadant objektiv av annat märke (Tokina) som du enligt din postning hade köpt. Det här är alltså ett precis likadant.
Det som kan sägas om de här gamla objektiven, utöver att man måste ställa helt manuellt, är att alla är inte särskilt bra för digitalfoto, eftersom man inte hade lika bra antireflexbehandling förr. Det beror lite på när objektivet är tillverkat om det duger bra, eller om det har problem med reflexer. Många äldre objektiv ger sämre kontrast eftersom de speglar ljus som har reflekterats från AA-filtret, vilket slöjar bilden.
När det står "autom, och manuell bländare" så betyder "automatisk" inte att det skulle finnas någon form av automatik, utan bara att objektivet bländas ner till förvalt värde när man trycker av, om det sitter på en äldre kamera med M42-fattning, som Edixa, Fujica, Mamiya, Pentax, Practica eller Yashica. Det finns alltså ingen automatik när du sätter det på en Canon EOS.