Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 929 ggr
KerstinP
0

Stormen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara visa er hur mitt växthus såg ut efter stormen Gudrun drog fram. Är det någon mer som har stormbilder? Nu ett år efter kan det vara kul att se vad som hände hemma hos folket över landet.

Staffan
0

Såg växthuset ut så där utan att det hade ramlat ett träd över det? Måste ha blåst ganska hårt i sådana fall…

Jag skäms lite för att säga det men jag hade gärna varit med där det blåste, naturkrafter är mäktiga!

// staffan

Roger
0

Ett år efteråt ser man spåren på sina håll i södra Sverige

Martin
0

Åkte buss mellan Malmö - Växjö stormkvällen/natten och hade såklart kameran kvar i Växjö, synd - hade fått en del bilder med mycket intressanta motiv annars. Tyvärr inga bilder kvar efter stormen då jag aldrig åkte ut och fotograferade. Tror inte riktigt man förstod hur omfattande det var förrän ett par dagar efter.

#1 Visst är naturens krafter mäktiga och fascinerande, men samtidigt skall man vara väldigt medveten om hur farliga de kan vara. Man skall vara medveten om att Räddningstjänsten i Kronoberg (Växjö) faktiskt avbröt allt räddningsarbete under ett tag när det stormade som värst, och höll alla sina styrkor inne på stationerna. Det var helt enkelt för farligt att vara ute.

mvh Martin

sandmark
0

Inte från stormen förra året, men väl så hårda vindar ändå. Bilden tagen i höstas. Var väldigt svårt att fotografera den dagen, blåste så det var svårt att stå samtidigt som sjörök gjorde att linsen blev blöt.

Framtiden kommer väl utvisa, men jag tar väldigt mycket bilder med Vänermotiv Räcka ut tungan Älskar Vänerhavet Generad

Martin
0

#4 Mäktig bild!

mvh Martin

Roger
0

Efter Stormen

KerstinP
0

Staffan, ja det var bara vindens verk.Vi var utan ström och vatten i en vecka. Det är otroliga mängder träd som blåste ner. Här kommer två bilder på stora rotvältor. På första bilden håller han en 2 meter tumstock och når ändå inte till toppen på vältan.

KerstinP
0

kolla tjockleken på träden.

Robert
0

Välkommen KerstinP, jag har inte sett dig aktiv här tidigare. Hoppas att du kommer att trivas.

Hälsningar

Robert

Staffan
0

#7 (Kerstin)

Tänk att det kan blåsa så hårt även i Sverige, det trodde man inte. Det lär bli ett bra år för murklor i år… :)

// staffan

KerstinP
0

#10 Murklor ja gud va gott.

Tack Robert men jag är samma som kerstin88 fick byta namn pg.av värdskapet i hundsajten.

xarfez
0

Vårat lager såg ut så här efter stormen:

fler bilder finns på http://www.mineralabdunit.se/MineralABDunit/portfolio/stormskador.html

KerstinP
0

#12Var inne på er sida. Vilket elände den ställde till för er. Har ni fått ordning på allt?

Martin
0

Nu har jag hittat mina stormbilder. De är direkt dåliga (väldigt oskarpa) då bilderna är handhållet tagna med lång slutartid för att det skulle bli något av dem överhuvudtaget (dåliga ljusförhållanden ute och dålig blixt på kameran).

Första bilden är fixad med autolevels och autokontrast i Elements, de två andra oredigerade.

Jag bodde vid detta tillfället i Växjö där jag pluggade. Första bilden är en rotvälta inne på Campus-områdets parkeringsplats.

mvh Martin

Martin
0

Nästa bild föreställer trädet (från föregående bild), när det är sågat i bitar och flyttat. I bakgrunden ser man det förödande resultatet av att ha träd som inte är "stormsäkrade" i anslutning till en parkeringsplats.

mvh Martin

Martin
0

Också en "close-up" på bilen. Inte min bil, och jag tycker synd om ägaren som var en fattig student och enligt rykte på skolan bara hade bilen trafikförsäkrad.

mvh Martin

KerstinP
0

Stackars fattiga student.Han blev nog snopen när han fick se sin bil. Bra bilder.

Robert
0

marnyman, hur kommer det sig att du har fått så Oskarpa bilder??  

Är det någon som kan visa upp stormbilder tagna i storm?

Hälsningar

Robert

Martin
0

Tror det är skakningsoskärpa, dunkelt ljus ute och halvkass kamera (plus att jag inte hade möjlighet att vänta med fotograferingen) så det blev lång slutartid och handhållet. Blir sällan bra Ledsen

mvh Martin

sandmark
0

Ja det är bara att vänta 50 år på nästa storm i sådan styrka. Räcka ut tungan

Robert
0

#20, perfekt, då borde du ha hunnit förbereda dig.

Robert