Tips på objektiv?
Jag har en Canon eos 400D och vill ha tips på ett bra och prisvärt objektiv. Fotar främst djur så det blir mycket rörelse. Fotar även porträtt.
Tacksam för svar.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag gissar att nån sorts telezoom skulle passa dig bäst. Canons 55-250/4-5,6 IS tror jag skulle funka helt bra, det är ett bra och prisvärt objektiv med stabilisator (IS), men det är ju inte så värst ljusstarkt. Behöver du mer ljusstyrka så kanske nån version av Sigmas eller Tamrons 70-200/2,8 är ett bättre val, eller om budgeten tillåter det, Canons 70-200/4 L, då gärna med IS men man klarar sig utan också. Deras 70-200/2,8 L med och utan IS är väldigt dyra och dessutom stora och klumpiga.
Sedan har ju också Sigma ett 50-150/2,8 som man kan hitta relativt förmånligt begagnat, kring 4-5000kr gissar jag. Det har ett bra zoomomfång och bra ljusstyrka, och jag tror det kunde passa som handen i hansken för dig.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Okej, tack för tipsen! Ska kolla in de olika objektiven du tipsat om.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag har ett 55-250 som beskrivs ovan och har inga anmärkningar på det.
Som porträttobjektiv är det inte optimalt men det fungerar hyfsat och det fungerar även till actionfoto i normalt ljus. Ljusstyrkan är väl svagheten, men ljusstyrka kostar pengar. Jag tror du blir nöjd med det valet.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
#3 Kan du visa några bilder som du tagit med objektivet?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Nja några bilder från objektivet skulle inte ge dig så mycket svar eftersom formatet här inte ger utrymme för bedömning av kvalitén.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Ok.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se