Objektiv - Hjälp med Jämförelse
Hejsan alla,
Jag har hängt i skuggorna och läst en del här men aldrig skrivit förens idag. Har haft intresse för foto ett tag men inte haft utrustning.
Bestämde mig till slut för att köpa mig en kamera begagnat, det blev en d300s med en hel del utrustning. Bland annat 2 objektiv som jag efter en del studerande känner är väldigt lika. Dessa är:
AF Nikkor 50mm 1:1.8D
samt
AF-S Nikkor 50mm 1:1.4G
För mig som nybörjare känns det som de har samma användningsområde och där den andra av dessa är den aningen bättre.
Så till mina frågor:
1) Har jag rätt i min analys?
2)Finns det något tillfälle då den första av de två presterar bättre än den andra med min kamera?
Min tanke är om min analys stämmer sälja det sämre av de två, alternativt byta bort det mot ett objektiv jag saknar.
Tack för er tid.

Det stämmer väl ganska bra. Dock så är det första ett ganska bra objektiv, och kan du klara dig på 1.8, och inte är allt för fixerad vid bokéh, så får du nog mer pengar att använda till annat, om du säljer det andra.
Tack för svaret men det blev av rent akademiskt intresse då jag kom på att jag har viss utrustning som bara passar till den ena och annan utrustning som passar till den andra. Så jag kommer behålla båda tills vidare.
Var ute och invigde dem dem nu på kvällen. Blev dock mest teleobjektivet som användes. Mest fåglar som stod för motiven.