Funderar på att köpa system kamera.
Hejhej
Funderar som sagt köpa system kamera. Vet inte riktigt vilken. Nån som har förslag på vad jag ska köpa för någon? Helst inte över 8000kr.
/ Sara
/ Sara & Casper
Vad ska du ha den till? Hur mycket har du fotograferat förut och hur mycket kan du?
Är inne på samma linje som Emma. Om du ger os lite mer bakgrund så blir det lättare att föreslå något.
Eddie
Vet inte riktigt vad jag ska berätta. Men har fotograferat minst i 4 år med "vanlig" Canon digitalkamera. Älskar att fota allt mellan himmel och jord! Till en början ska jag ha den för att fota ridskolans hästar och fota oss tränare och elver i tennishallen. Sen kommer jag säkerligen använda den till mer!
/ Sara & Casper
och så oundvikligen hur mycket pengar vill du lägga på kameran? I prisordning är dessa väl de senaste modellerna som kommit Nikon D40 (6Mp), Pentax K100D(antiskak, 6Mp), Canon EOS400D(sensorrengöring, 10Mp), Sony a100 (antiskak, sensorrengöring, 10Mp), PentaxK10D(antiskak, 10Mp), Nikon D80(Lite av referens för klassen, 10Mp). ungefär mellan 5600 - 10.000kr med kit objektiv. Sedan kommer det väl till minst 1000kr på minneskort och någon väska. Jag brukar köpa de senaste men "äldre" modeller är också bra men då blir listan toklång. Personliga åsikter såklart, kanske har glömt nån modell också.
Hälsningar Mattias
Jag antar att du fotar mycket hästar
Då finns det en kompaktkamera som borde ge nästan lika bra bilder som en dSLR. En Fujifilm F30 klarar bra bilder på ISO 800 och i bra ljus möjligtvis 1600. Den har en fast focus mode som ställer in fokus på 0,3s. Som jag förstått det behöver EOS400 0,2s. Ingen jätteskillnad alltså.
Själv skulle jag aldrig köpa en systemkamera då man snart hamnar i en "köpa till objektiv etc" spiral. Man kommer långt med kompaktkameror. En F30 till sportbilder. En S4IS (kommer väl i februari) för entusiastfotografering med 12x zoom. Har just nu en Canon A710 med 6x zoom och bildstabilisering och är nöjd med den. Kan komma att komplettera den med nån annan kamera den dag jag behöver.
#4: Hon skrev max 8000 kronor i sitt första inlägg så det är nog det som gäller. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Oj glömde jag att säga att jag är expert på att läsa mellan raderna? Jag läser första raden sedan läser jag mellan resten av raderna hehe..
Kanske någon av de billigare med ett zoom objektiv då? men det blir nästan på gränsen iaf. knappt 6000 för kameran + ca 1700 för ett zoom och ett minnekort 1G runt 200 uppåt på det. Känn lite på kamerorna, sambon gillar Canon för det lilla greppet medans det är för litet för mig tex. Och som iken ovan nämner om du verkliogen vill/behöver ha en systemkamera.
Hälsningar Mattias
Jag köpte nyss en systemkamera - Canon EOS 350D. Med detta köpte jag kitobjektivet, en väska och minneskort på 2GB. Hela paketet med frakt kostade 7600kr. Så det blir ungefär på 8000kr om man ska köpa ett startpaket med en amatörkamera.
Tack för förslagen! :)
Iken, Jag fotar extremkt mkt hästar ;)
/ Sara
/ Sara & Casper

Köp begagnat. Du kan få riktigt fina grejer och ibland hela kit billigt. Någon som ska sälja av för att byta märke eller liknande. Jag kommer göra så i sommar. Säljer då hela min Canon utrustning för att gå över till Nikon.
Fujifilm fd6000 är en riktigt trevlig långzoomare med 10,7x zoom och samma mörkeregenskaper som F30 för bara 3000kr. Otroligt prisvärt. Ansiktsprioritering dessutom och bra filmfunktion.
Jag rekomenderar Canon eos 350D starkt! Ha frågat 3 proffsfotografer om en system under 8000 kr och dem rekomenderade 350 starkt! jag säger också de en underbar kamera!
Finns att köpa för under 6000 kr kan skicka länk ifall du vill =)

jag skulle sikta på en Canon 400D om du ska hålla dig vid 8000 gränsen.. annars skulle jag försöka sikta på 30D eftersom den är snabbare.. den siktar jag på och jag fotar hästar, sporter m.m jag har en som tar 3bilder i sekunden och det är förlite anser jag
Vad jag har hört så tar 400D dåligare bildkvalité än 350D
#5 Det kommer ingen S4, Canon hoppar över den och går direkt på S5IS. Och den kommer när som helst, t.ex. Cyberphoto beräknar att få in den kommande vecka.
mvh Martin

det står att hon ska köpa en systemkamera ingen kompaktkamera ju

På Cyberphoto har du både Canon 350D och Nikon D50. Den första med 18-55mm och Nikonen med 18-135mm.
/A
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Mest för pengarna just nu är tveklöst Olympus E510
med två kit-objektiv. Men då går man över 8000 kr gränsen. För att komma under går det att köpa den med det ena kitobjektivet då blir det 8000. Kan man klara sig utan antiskak blir Olympus E410 bra. Fina bilder och den minsta dslren på marknaden.
Som olympus ägare blir jag dock lite trött på att märket hela tiden räknas bort som Laktits gjorde i #4
Olympus E510 (10 mp, antiskak, andidamm (det enda som levererar vad det lovar) live view, pixel mapping etc.)
Men till den som har en mängd canonlinser rekommenderar jag alltid att köpa en Canon. De gamla linserna kan kanske komma till en ny användning.
mvh/gurin
Oops, ser nu att detta är en gammal tråd och kameran antagligen redan är köpt. En E510 hade inte gått att köpa i januari då den just kommit ut på marknaden.
mvh/gurin