Objektiv hjälp
Hej, jag har nu bestämt mig för att köpa ett nytt objektiv till min nikon D3000. Jag har haft kameran i tre år och har två objektiv till den: nikkor 18-55mm och Nikkor 50mm, F1.8D, AF. Jag söker nu efter ett teleobjektiv. Jag fotar mycket hästar och djur i rörelse. Vill ju att bilderna ska bli skarpa och ljusa. Men får man något sånt här under 3.000 kr? Jag funderade på Sigma AF70-300/4-5,6 men har hört så mycket dåligt om den så har nu bestämt mig att inte köpa det. Står nu på ruta 1 igen och vet inte vilket jag ska köpa. Har ni några förslag?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Nåt av dessa:
- Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 VR
- Nikon AF-S DX 55-300/4-5,6 VR
- Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 VR
…skulle garanterat funka bra. Alla har stabilisator men lite olika zoomomfång och lite olika snabb autofokus men tillräckligt bra i alla tror jag, även om förstnämnda utan tvekan är bäst.
Om bilderna blir ljusa eller inte har mest att göra med vilka exponeringsinställningar man väljer. Skärpan är lite mer beroende på olika saker, men ugångspunkten är att man håller kameran stadigt och kör med slutartider som är tillräckligt korta. Vissa objektiv, som det där sigmat du nämner, är dock i sämsta laget fullt inzoomat och då kan man inte förvänta sig riktigt bra skärpa, men de ovannämnda borde alla vara riktigt hyfsade även fullt inzoomade, speciellt det förstnämnda. Det har och också provat och sett mycket bilder ifrån och det är ett jäkligt bra objektiv. Jag har haft det sistnämnda men det var en äldre version utan VR och även det var riktigt bra, dock hade det lite seg autofokus.
Köp begagnat om nytt är för dyrt, det brukar löna sig när det gäller objektiv.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus