Fixa svanen!
Här är en bild jag tog förra året, men aldrig redigerat. Eftersom jag föreslog den här nya gruppen så är det väl rimligt att jag lägger ut en första bild. Så den som vill, visa gärna hur ni vill den ska se ut. Allt är tillåtet i redigeringsväg.
Bilden är 2500x1667 pixlar och "väger" 470kb.
Kanske svartvitt?
Körde in bilden i Lightroom, beskar den riktigt kraftigt (det som syns är 100% skala), konverterade till svartvitt (utan justeringar i färgfliken), justerade högdagrar/skuggor/vita/svärta, lade på lite skärpa och vinjettering, och drog ner clarityn till -16 för en lite softare look. Öppnade sen bilden i PSE och lade på lite extra skärpa (high-pass), främst på huvudet. Och just ja, målade de mörkare delarna av huvudet lite ljusare. Men det borde varit allt. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Kul JazzBass att du gjorde ett försök! Båda bilderna blev ju bra! Tvåan vinner dock på att du drog ner skärpan en aning. Den gör sig bra i s/v också. Kanske hade jag själv lämnat lite mer luft framför och under svanen för att få med mer av sammanhanget.
Det är intressant att se hur andra tänker med ens egna bilder. Just den här bilden lämnar kanske inte så mycket utrymme för stora förändringar, men fler får gärna försöka!
Gjorde en sån här variant. Ljusade upp både svanen och hela bilden samt mixtrade med färgerna i curves för att få lite solned/soluppgångs känsla eller liknande. Lade också till lite färg på näbben med hue/saturation då den var så grå. Den är även lite beskuren som ni kan se.
Vad tycks?
Hemsida: www.lindalundquist.se
Facebook: Fotograf Linda Lundquist
Instagram: @fotograflindalundquist
Sista tyckte jag väldigt mycket om! Satt själv och funderade på om jag skulle ta mig orken att göra något liknande :)
#4 Ett bra försök tycker jag. Lite mer läppstift på näbben gillar både jag svanen! Bra att du beskurit den så att träplankorna försann. Däremot har vattnet fått en konstig färg.
#5 Gör ett försök