Vad är det för ring?
Jag hittade det här blogginlägget igår när jag surfade runt lite på nätet, och undrar vad det är för ring hon använder för att kunna sätta ihop objektiven? Vad heter den? Jag skulle vilja köpa en sån och och testa sen :)
Tacksam för svar :)

Det är en kopplingsring för att sätta ihop objektiven mot varandra. Det längre får sitta på kameran, och det kortare sätter man frampå på samma sätt som en närbildslins.
Ringen har gänga på båda sidor, och om det är olika gänga på de två objektiven, finns ringar att anpassa gängan med, step up och step down.
Det är en kopplingsring, eller även kallad adapterring. Finns bl a på fotofyndet.se för 59-79 kr beroende på filtergängans storlek.
Sedan finns det reverseringsringar som man sätter på objektivets filtergänga och vänder det bak och fram. Dom kostar något mer, men oavsett vad man väljer bör man även köpa en sk macroring som sätts på objektivets "vanliga" fattning för att skydda kontakterna och den lilla linsen som annars blir blottade och man kommer ganska nära motiven när man fotar på detta sätt..
Sen måste man om man har Canon välja bländaren innan man tar av objektivet, annars blir det bländare 00. Då blir skärpedjupet väldigt kort..
Ooops, too slow…
Ok vad bra :) Tack så mycket för ditt svar :)
#2 I Exif står det bländare 00 även om man har valt bländare innan man vänder. Men bländaren påverkas trots allt om man väljer först, iaf är det min erfarenhet.
Jag har inte kollat i Exif, så det vet jag inget om, men jag tycker mig se skillnad på bilderna när det gäller skärpedjupet om man väljer stor/liten bländare. Men man måste välja bländare och sen hålla in knappen för skärpedjupskontroll samtidigt som man tar av objektivet. Då blir det den bländare man valt, annars blir det automatiskt 00. Lite trixigt, men det går. Läste nånstans att det är annorlunda på Nikon, att man där har en spak att välja bländare med när objektivet sitter bak och fram.

Jag ska göra ett försök här att reda ut det som kan verka lite förvirrande, eftersom det glider en liten bit ifrån huvudfrågan.
Det finns alltså två olika sätt att tänka sig att vända ett objektiv.
- Det som urprungsfrågan gäller är att sätta ett omvänt normalobjektiv som närbildslins frampå ett teleobjektiv. När man gör det, fungerar bländaren helt normalt på objektivet man har på kameran, men det kan bli vinjettering av att objektivet som man har satt på framtill kanske skär av hörnen på bilden.
-
När man gör på det sättet fungerar allting på det objektiv som sitter på kameran, så man kan också få lite hjälp att fininställa skärpan med AF.
- - Det andra sättet, där diskussionen om bländare hör hemma, gäller att ta den vanliga normalzoomen och vända den bakochfram med en omvändningsring. Då måste man hitta på något sätt att blända ner om man vill ha lite mer skärpedjup, och det gör man på olika sätt på olika kameror. Det är krångligt på Canon, där man gör så som det är beskrivet, och lite lättare på Nikon, även om man aldrig får veta vilken bländare det blir. Ännu bättre kan det fungera om man hittar ett gammalt objektiv som har bländarring. När man använder omvändningsring kan man sätta på vilket objektiv som helst, det behöver inte vara samma märke.
-
Och med omvändningsring måste man ställa allt manuellt om man har Nikon, men på Canon kan man använda läget A för exponeringen. Skärpan måste man alltid leta upp själv, eftersom AF inte funkar.
#6 Att man ska hålla in skärpedjupsknappen var något nytt för mig. Jag brukar bara ställa den bländare jag vill ha innan jag tar av och vänder. Tack för tipset, detta ska jag prova vid tillfälle. Ser man i Exif då vilken bländare man använt?
Att ha reverseringsring är mycket riktigt att rekommendera för att skydda objektivet och dess kontakter.

Nej, man kommer aldrig att se i Exif vad som sitter frampå kameran när man monterar någonting på en omvändningsring. Brännvidd, största öppning och aktuell bländaröppning kommer alla att visa på noll. Exif visar bara data om objektivet när man har ett objektiv med CPU monterat på kameran.
Om man använder ett omvänt objektiv frampå med kopplingsring, kommer Exif att visa data för objektivet som är monterat på kameran.