Makro-objektiv?
Jag planerar en kamera och det verkar bli en Nikon d 90 i paket med 18-105 VR objektiv.
Nu tänkte jag fråga om ett bra markoobjektiv, har aldrig fotat med ett innan men känner att det vore kul att kunna få smådetaljer.
Så ni som fotar med mackro vad för objektiv har ni och hur blir era bilder?
Pris är väll gärna under 5 tusen för objetivet.

Närbildslins är ett ganska bra tillbehör när man har en telezoom, eller en normalzoom som den du nämner, som går till 105 mm. De är inte alls så dåliga som många gör gällande, utan i stort sett alla problem med skärpan hänger ihop med det mycket korta skärpedjupet och att det är svårt att ta närbilder på fri hand. Ofta blir det skakningsoskärpa, för att man måste blända ner mycket då man vill ha lite större skärpedjup, och då blir slutartiden ganska lång. I videon är bilderna tagna med blixt, och det eliminerar problemet med skakoskärpa.
Bilden på biet här har jag tagit med försättslins på min telezoom, och den visar precis på problemen med att få skärpa vid närbilder, och att det inte är primärt kvalitén på optiken, utan andra saker som gör det svårare. Det finns skarpa delar i bilden, men slutartiden är längre än man skulle önska, vilket gör det svårare att få skarpt, i synnerhet på motiv som rör sig.
Nikons 18-105 kommer så nära utan några särskilda hjälpmedel, och ännu närmre om du sätter på en närbildslins på exempelvis +2 dioptrier. Det är ett mycket billigt sätt att kunna ta bilder på nära håll innan man skaffar ett riktigt makroobjektiv om man vill ha ett så småningom. Jag tycker att det är vettigt att vänta med det om man kan klara sig med närbildslins.

Den här snigeln är tagen med telezoomen inställd på lite drygt 100 mm och en närbildslins på +3 dioptrier. Här är det största skärpeproblemet skärpedjupet och inte linsens egenskaper.
Fördelen med att använda närbildslins på en zoom är främst att allting på kameran fungerar nelt normalt, bortsett från att man bara kan ta på nära håll. Stabiliseringen fungerar och AF kan finställa skärpan, vilket ofta går fortare än med makroobjektiv. Nackdelarna jämfört med makro är främst att man måste skruva av och på för att kunna ställa skärpa på avlägsna motiv och för att få skärpa på nära håll, och att telezoom med lins inte lämpar sig för reproduktion av plana föremål som kräver rätlinjig återgivning.
Det är däremot väldigt lättjobbat och smidigt, och man behöver inte riskera att få in smuts i kameran, eftersom man inte behöver plocka av objektivet.
Om du öppnar bilderna i en egen flik eller eget fönster, kan du få upp dem i större storlek och kanske göra dig en uppfattning om skärpan och om du tycker att det duger.
Tack då är det allså värt att vänta till jag kan sattsa på något riktigt bra.
Dessa närbildsliner du pratar om. Är de linserer du sätter fram på objektivet eller är de såna där förlängningsbitar man sätter mellan objetivet och huset? 
Känner mig lite smådum nu men hoppas ni har tålamod.
Jag hoppas verkligen att du inte känner dig dum, Dragonstar!
Jag följer denna tråd med stort intresse! ;))
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Närbildslinsen är en lins som man monterar frampå objektivet. Den funkar på samma sätt som när man sätter på sig läsglasögon. Det blir skarpt på närmre håll (och suddigt på långt håll).
Närbildslinserna finns med olika styrka, och det kan vara knepigt att veta vilken styrka som är lämplig till objektivet som man har. Men det blir lite enklare om man tänker sig vilket avstånd man vill jobba på. Jag tar ett exempel:
Om man har ett telezoomobjektiv, som kan ställas in till ungefär en meters avstånd, men inte närmre, så kanske man vill jobba på avstånd av omkring en halv meter framför objektivet, eller kanske till och med en aning närmre.
En lins som "ser skarpt" på en halv meters håll har en styrka av +2 dioptrier. Om man alltså sätter på en lins med styrkan +2 dioptrier, kan kameran inte ta skarpa bilder på längre håll än en halv meter från linsen. Avståndsinställningen på objektivet, AF, kan finställa skärpan på lite närmre håll, så att man kommer ungefär femton centimeter närmre. Och eftersom man kan zooma med objektivet, kan man bestämma hur mycket som ska komma med på bilden, genom att zooma. Den enda skillnaden mot att ta utan lins är begränsningen i avstånd.
Utan linsen kan man ta på avstånd från oändligt ner till en meter (från sensorn).
Med linsen kan man ta på avstånd mellan en halv meter och ca 35 cm (från linsen).
AF kan finställa skärpan. Stabiliseringen fungerar normalt. Det enda som skiljer när man tar med eller utan lins är gränserna för vilka avstånd man kan få skarpt.
Mitt (visserligen till canon då..) Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM är underbart :)

#8 skrivet av dragonstar
Jag undrar lite över varför du skriver en sån sak som "inte det bästa", när du egentligen inte alls har mycket idé om vad du är ute efter. Det kanske faktiskt är det allra bästa, det kan du ju inte veta?
Med 18-105 om du kompletterar med en närbildslins på +3 dioptrier, får du närbildsmöjligheter så att du kan ta små blommor och insekter, men man kommer väldigt nära också utan någon extra lins. Det kanske räcker helt och hållet för det som du vill fotografera, och om inte, så kan ju en systemkamera alltid byggas ut senare.
Om du vill skaffa en närbildslins så rekommenderar jag i första hand en akromatisk lins på +3 dioptrier, även om den är ganska mycket dyrare än en enkel lins. Att jag föreslår så stark som +3 hänger ihop med den mycket korta närgränsen på objektivet. Man kommer ner till 45 cm utan att sätta på någon lins, och med +3 skiljer avbildningsskalan inte mycket mot ett makroobjektiv. För att fotografera blommor och insekter är det faktiskt jämförbart.
Hos Cyberphoto kostar den drygt tolvhundra:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=316367
Den akromatiska linsen ger bättre skärpa och frihet från färgade kanter på sådant som befinner sig långt från mitten av bilden. Om man tar en lins som inte är akromatisk, kan man justera kromatisk aberration i efterbehandlingen för att få nästan samma resultat.
Det jag menade med inte den bästa är att det finns många mycket dyrare objektiv och att tex de jag pratat med sagt att det inte är de bästa.
Men håller med det kanske är bäst för mig, så får ta tillbakak det utlåtandet.
Får se när kamran kommer och jag fått prova den ordedntligt och lära känna funtionerna.