Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 858 ggr
Moalinn
1

(H) insekt på blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu har jag äntligen fått dammat av kameran och ut och fotograferat. Tänker inte skriva så mycket mer än att jag har ljusat upp bilden liite, lagt på lite skärpa och förminskat den.
Och att det är första gången jag går in för att fotografera insekter, hatar insekter men tyckte att denna satt så gulligt från mitt perspektiv så kunde inte låta bli.

Nikon D7000 + 85 f/3.5 macro

nu när jag kollade på bilden igen blev jag osäker på skärpan. När jag zoomade i camera RAW såg det ut som att det var bra skärpa på insekten men nu ser det inte alls som det.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Monarchy
1

Från vinkelt bilden är tagen så ser man knappt att det är en insekt där och det är ju lite synd då du fotograferar insekte0r tycker jag. än om man inte behöver se hela… :)

MonisN
0

Jag gillar den här bilden just för att man inte ser hela insekten. Det är en fin komposition och ett gulligt perspektiv. Skärpan sitter också rätt vad jag kan se. Hundkex kan ibland vara luriga att fota och bli överexponerade, men du har klarat exponeringen bra.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

ssofia
0

Denna bilden föll mig inte alls i smaken faktiskt, jag hade velat se insekten från ett högre perspektiv, inte mycket, men bara en aning mer. Nu tycker jag mest blommorna ser ut och skymma och störa i bilden. Jag hade nog dessutom tagit med hela hundkexet (mer luft åt höger), eller gjort det till en kvadratisk bild (och kapat hundkexet mitt i någonstans), det ser avkapat ut :-)