Vad har ni för kamera?
Vilken kamera har ni? :)
Kan inte riktigt med det här med iFokus… så vet inte om detta inlägg kommer på rätt kategori. :o
no rain, no rainbow.
Vad har du själv?
Jag har en superzoom Panasonic Lumix FZ150
Köpte den strax före jul och är överraskande nöjd.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Har gått från Nikon 501 > Nikon 801 > Nikon FM > Olympus Z5050 > Konica (liten kompakt digital) > Nikon D70s > Nikon 7000. Har nog fastnat för Nikon :)
Pentax K-5
Nikon D700
iPhone
Praktica Super TL1000 (35mm filmkamera)
Mamiya DSX 1000 (35mm filmkamera)
Till Nikonkameran har jag 6 objektiv i brännvidder från 14 till 200mm; tre zoomar och tre fasta. För de två sistnämnda gamla filmkamerorna har jag tre gamla billiga helmanuella objektiv med M42 gänga (28/2,8, 50/2,8, 105/2,8) och ett fjärde på kommande (Mamiya 55/1,4). E-bay är kul. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Precis som JazzBazz har jag flera olika, varav många är för att fotografera på film.
Men de som jag mest använder nu är ett par kompaktkameror, som har fördelen att man kan ha med dem utan att de besvärar. En kompaktkamera slinker lätt ner i en väska på bältet och är inte i vägen, och den är beredd att användas när som helst.
Och gamla kameror har jag successivt avyttrat, redan i morgon ska jag byta en av dem mot ett objektiv som jag väldigt gärna vill ha. Men det finns fortfarande kvar reliker från en tid som för min del inte kommer tillbaka. Jag har helt gått över till digitalt.
Kamerorna som jag använder nu är:
- Panasonic Lumix G1
- Canon PowerShot G7
- Nikon Coolpix 5600
Panasonicen är en systemkamera, och den som jag på senare tid har använt mest, men det varierar. Jag har en himla massa grejer som jag kan sätta på för olika uppgifter. Mina gamla objektiv passar på den med adapter, och jag har en adapter som jag kan luta objektivet med. Till den använder jag oftast en gammal vidvinkel från Praktica. Nu för ett par dagar sedan köpte jag också en telezoom till den, original, med autofokus och stabilisering, för att jag lättare ska kunna ta bilder på djur i naturen.
Kameran som har suttit på mitt bälte under våren har varit Coolpix 5600, och jag är egentligen inte helt nöjd med den. Ofta ger den bra resultat, men den är lite opålitlig och inte lika lättjobbad eller förutsägbar som PowerShot G7, som börjar bli sliten, och det är därför som jag inte har den på mig jämt längre.
Bland mina digitalkameror finns ingen spegelreflex, och det är ett medvetet val. Jag har visserligen tillgång till en, en Canon EOS 10D, men den passade inte mig av flera skäl, och det är därför jag skaffade en spegelfri kamera i stället.
Jag kanske ska lägga upp en lista på mina gamla kameror också:
- Norita 66 (enögd spegelreflexkamera 6x6 med fem objektiv) Det är den kameran jag ska byta bort
- Contax RTS (med flera objektiv, som passar på min Lumix)
- Topcon Uni och Topcon Unirex (med flera objektiv)
- Olympus Pen FT 2st (med flera objektiv som kan användas på Lumix)
- Minolta Weathermatic 35 DL (mitt sämsta kameraköp - mycket dålig, men jag har inte kommit mig för att kasta den)
- Olympus Pen, min första kamera, som jag fick 1960. Den spar jag av nostalgiska skäl.
Jag har haft en del andra kameror genom åren, men jag har efter hand också gjort mig av med dem, så de här är de jag har kvar. Jag har inte samlat på kameror, utan jag har alltid haft dem för att använda dem. Men det blir lätt så att man samlar på sig för mycket grejer.
Har en Olympus e-410, e-620 och en e-3, har flera objektiv från 14mm till 200 mm, fyra zoom och två fasta.
Canon EOS 450D; lovee iiit
#5 Jag blerv nostalgisk när jag läste dina kamerainnehav. Hade också Olympus Pen en gång i tiden och det står kvar ett objektiv Olympus Pen F 70 mm med ljusstyra 2.0. Det fungerar utmärkt och är mycket välvårdat.
Vill du kosta på frakten till dig skall jag med glädje skänka det till dig. Här gör det ingen nytta.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Nikon D7000, 40mm macro och ett 18-105 och snart har jag ett 50 f/1.4 
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
Många. Använder mest min Nikon D80.
Har en Canon EOS 400D (Ixus 40(?) o 100is samt mobilkamera på Lumia 800).
Bestämde för säkert ett år sen att sytemen ska bytas ut då 650D kommer, men nu e jag så osäker. Borde jag kanske uppgradera mig till 60D då jag ändå köper nytt?!
Canon EOS 550D + iPhone 3G S
Gotta Live Hardcore To Be Hardcore - Liam Payne
En canon eos 1100D med 3 stycken objektiv. (ÄLSKAR DEN)
sen ha jag en liten Canon IXUS 105 också, men den används inte så mycket mera. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Nikon d3100
Canon EOS 60D :DD
Sony A300.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Sony a200 och en a850.
Canon eos 7d och några kompaktkameror som inte används.
Canon eos 7D som används mest och en Canon eos 1000D som blivit kvar som reserv + hundratals tillbehör till båda.
Just det, jag har mina gamla kvar också men har inte använt dem sedan jag köpte den nya.
Canon PowerShoot (tror jag den heter, liten svart kompakt)
Och en Sony kompaktkamera, minns inte modellen och orkar inte gräva fram den ur skåpet
Har en kass mobilkamera i min HTC Desire, men får snart en uppgradering i Samsung Galaxy S3!
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Canon 5D MK II
Till den har jag följande objektiv:
Canon 50mm f/1,8
Sigma 20mm f/1,8
Tamron 90mm f/2,8 macro
Har också en Canon 400D med kitobjektiv, som jag använde till för två månader sedan ungefär. Har den nu som reserv.
Jag har en Canon EoS 1100D som jag älskar! Fast jag har bara orginalobjektivet som följer med.
no rain, no rainbow.
Ja har en nikon D40 å den e helt okej för å vara min första system kamera :)
Ja har avverkat några olika kompaktkareror genom tiderna ,em det kan verkligen inte gämföras med en system :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Du har faktiskt sett min loppan (:
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Nikon D70
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Nikon D40 och Nikon D5100. D40 säljs nog snart.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Nikon D3100 med objektivet Nikkor 18-55mm. (Editerat/JazzBass, se nedan)
men kommer nog att skaffat något med längre zoom.
Edit/JazzBass: Något 15-88mm av Nikon finns inte. Däremot finns det några olika versioner av ett 18-55mm objektiv som jag antar att du menar.
HAHAHAHAHAHA…..
Jag kör på en Nikon D90 :)
Fick idag en Nikon D3100, födelsedags present, men har innan det använt mammas Nikon D80 i tid och otid. :)
Äger i dagsläget en Nikon D200 samt en D50, med fyra objektiv - Nikkor AF-ED 80-200/2.8D, Nikkor AF 35/1.8D, Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro och så ett litet kitobjektiv på 18-50mm.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Har precis sålt min Canon EOS 7D, och köpt en 5D Mk.II. Inte säker på om det var en uppgradering eller nedgradering.
Har en EOS 1100D som extra hus. Perfekt som backup för de stora, och den extrar som kamera till min fru.
Har en EOS 1V ifall jag vill köra några rullar film.
Objektiv för stunden är
17-40/4, 24-105/4 IS, 100/2.8 IS, 70-200/2.8 ISII och 100-400/4.5-5-6 IS.
I skåpen finns ett antal gamla Nikon Canon och Zeiss, men de är mer eller mindre förpassade till ett liv som samlarobjekt.
Pentax optio M50 kompaktkamera
En Canon eos 400d och objektiven Canon EF-S 18-55mm/Canon zoom lens 55-200 mm.
har haft min Nikon D3100 18-55 mm i lite mindre än en vecka. det är min första system kamera, är helnöjd! :D
Har en Nikon Coolpix P500 och en Sony Cybershot DSC-W15. Blir systemkamera senare i sommar också, troligen en Nikon D5100 men det är inte helt bestämt än :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Sedan ett par månader har jag en Canon EOS 600D med kit 18-55 + Canon 50 mm/1.8 samt ett Sigma 70-300/4-5.6
Jag har en canon 1000D och en canon 550D. :)
Kameran jag använder mig mest av är min Nikon D3200. :)
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
Jag har en kamera, en Nikon D90. Finns det någon som är "bättre", så är det nog inte på denna planeten
.
Jag äger en Olympus e-450 som jag fick i julklapp julen 2010 
jag har en Canon eos 550D

Jag har en Nikon D7000 som jag är sjukt nöjd med förutom ett par små saker. Och en gammal D40 som jag numera bara lånar ut till en kompis, den använder jag aldrig själv längre.
vad tycker du om inte med den Ketang? Funderar att köpa en i den prisklassen.

Jämför jag en helt vanlig dubbelexponering med en som är dubbelexponerad med en pentax så är det stor skillnad. Jag har inte lyckats hitta en enda som kunnat förklara varför, men skillnad på resultatet är det! Sen tycker jag att Nikon över lag är lite känsliga för högt iso. Tycker det räcker med 400 så blir bilden grynig. Men den har mycket bra saker också och dom väger upp det som är lite sämre.

Jämför jag en helt vanlig dubbelexponering med en som är dubbelexponerad med en pentax så är det stor skillnad. Jag har inte lyckats hitta en enda som kunnat förklara varför, men skillnad på resultatet är det! Sen tycker jag att Nikon över lag är lite känsliga för högt iso. Tycker det räcker med 400 så blir bilden grynig. Men den har mycket bra saker också och dom väger upp det som är lite sämre.
Aha okej men hur fungerar dubbelexponering på en digitalkamera, bara hört talas om det med analogfilm…

Det finns en inställning där man på min kan välja att lägga ihop två eller tre bilder (vissa kameror kan lägga ihop fler). Det är jätte enkelt, bara ställa in och sen ta två eller tre bilder så sköter kameran det där. Men Pentax gör något med bilderna som dubbelexponeras så att dom blir "mjuka" och jätte fina. Min kamera lägger bara ihop dom rakt av och resultatet blir inte i närheten så bra :-(
Jaha okej gud vad tråkigt :( Undra om andra är bättre på det? eller om det är generellt så att dom flesta är dåliga på detta.

Jag har tyvärr inte en aning. Men ställ frågan i en separat tråd så kanske du får svar av någon som vet :-)
okej, annars kan man ju bara fixa dybbelexponering precis som man vill i photoshop :) Nu slutar vi bomba denna tråd :)
okej vilken är erat favorit märke på kameror?
oh dont go there… det är en egen tråd.
okej …