ljustalt
Har en del objekt jag behover ta stilrena produktbilder pa och fundera i ljustaltsbanor. Har bara en blixt (SB 600) dock. Sa hur ska jag losa det? Tankte gora det sjalv genom att bygga en ram och kla i vit duk. Kan det fungera med skirvbordslampa t.ex.? Har absolut inga pengar till att kopa extra utrustning sa allt maste bli DIY..
Här har du lite tips, på engelska, men man kan köra den genom google translate så funkar det ngt sånär iaf.
http://digital-photography-school.com/how-to-make-a-inexpensive-light-tent
Ah, ser ju jattebra ut! Engelskan ar inga problem da jag bor har :)
:)

Vid den här årstiden på norra halvklotet kan det funka fint med fönsterljus. Om du däremot hålls långt söderut kan det vara klenare med ljuset.
Väldigt ofta är ljustält inte det allra bästa för produkter, då det har en tendens att ge ett väldigt kontrastlöst ljus, så att man inte lätt uppfattar formen på föremålen. Ett mjukt ljus som faller in från ett fönster räcker ofta, och det man kanske vill åstadkomma är isolering från bakgrunden, vilket är enklast om man har en genomskinlig botten och bakgrund där man kan lägga ljus underifrån. Men själva föremålet gör sig ofta bäst i snett infallande ljus.
Jo, har funderat på fönster också, men behöver kunna upprätthålla konstanta ljusförhållanden för framtida föremål också när förrådet fylls på, och då fönsterljus ändras så med tanke på tid på dagen, väder osv så känns det lite riskfyllt..

Jag har vid ett par tillfällen gjort lampor som ska ersätta fönster för att ge liknande ljus. Principen är en stor softbox, och beroende på vilket material man har tillgång till kan det göras olika. Jag misstänker att det enklaste är att använda någon slags ram, som man spänner vitt tyg över, och som man kan använda som diffusor. På så sätt kan man få en ganska standardiserad ljusbild, som inte varierar med årstid eller tid på dygnet, regn eller annat.
Jag gissar att du skulle kunna ha behållning av att titta igenom videosnuttarna som Jim Talkington har gjort på Prophotolife.com.
Idag ska jag ut och leta material! Tror jag satsar på både ljustält och diffusor och sen provar mig fram :)