Havsbilder - godkända eller inte?
Sitter och tittar på, sorterar och fixar till (rätar upp) bilder och så fastnar jag vid dessa tre Tagna hösten 2009 vid Eckerö på Åland.
Jag vet inte om de är intressanta att titta på eller inte? Man ser inte så mycket detaljer och ljuset är ju lite speciellt, strax innan solnedgång.
Första här
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Mittenbilden
Kluring om Ryssland
Och sista
Kluring om Ryssland
Då titeln på tråden är som den är utgår jag från att du vill ha nån form av kritik på dessa. Mittenbilden är bäst av dessa tycker jag, men de är överlag lite fattiga på detaljer och lite "gråa". Tror de skulle må bra av att piffas upp lite i efterbehandlingen med mer kontrast och kanske lite mer färg, speciellt första och sista. Den första kunde säkert göras mycket mer dramatisk om man ville, genom att öka kontrasten speciellt på himlen och kanske lägga på en liten vinjettering.
Det som jag tycker saknas i bilderna är dels nåt tydligt blickfång, och dels är de inte så starka kompositionsmässigt. I första bilden finns det en svart prick i havet som blicken dras till lite, men man ser inte riktigt vad det är, och då det ser rätt obetydligt vandrar blicken snabbt vidare men hittar inte så mycket mer att fokusera på. Andra bilden är bäst i det här avseendet. För mig vandrar blicken så här: Först går den till det ljusaste partiet, alltså solreflektionerna i vattnet. Sen vandrar den fram till solnedgången på himlen, granskar den, varefter den hittar tillbaka till piren med sina detaljer och sist upptäcker den den mer avlägsna pinnen/remmaren som sticker upp ur vattnet i högerkanten och ger lite mer djup åt bilden. I denna bild hade jag dock gärna sett att piränden med sintt "trafikmärke" hade fått lite mer utrymme på bilden på något vis, t.ex. genom att välja en lägre kameravinkel än fågelperspektivet. Gissar att du fotat från ett fartyg, kanske Eckerölinjens? (Bekanta båtar i så fall, jobbade en del på just deras båtar för ett decennie sedan ungefär).
Om mittersta bilden är bäst i mitt tycke så är sista motsatsen. I alla fall i den form den är nu. Kompositionen känns svagast, och piren får på tok för mycket uppmärksamhet. Eller rättare sagt, piren tar bort uppmärksamheten från himlen och speglingarna i vattnet som faktiskt är väldigt fina på den bilden. Mitt förslag är att du skär bort nedre bildhalvan helt och hållet, strax under den främre remmaren på vänstra bildhalvan, och låter bredd/höjdförhållandet vara högt. Det tror jag skulle höja den bilden rejält, och himlen med speglingarna i vattnet skulle få all den uppmärksamhet den förtjänar.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack så jättemycket för att du tog dig tid att skriva och förklara vad du tycker! Ja det var precis det jag var ute efter 
För som sagt, jag har inte brytt mig särskilt om dessa bilder tidigare utan har sparat dem av nostalgiskäl - min och sambons första båtutflykt, hehe..
Men ja, visst är bilderna gråa, och ljuset - eller brist på ljus - gör att de blir lite platta eller detaljfattia. Ändå behagligt mjuka, tycker jag.
Du har rätt i att bilderna är tagna från en av Eckerölinjens båtar
när vi stannade till vid hamnen på Åland. Så perspektivet kan jag inte göra så mycket åt när jag står där uppe, men det är helt klart ett bra tips. Kanske hade jag inte behövt gå högst upp på soldäck heller!
Hm jag ser nu att jag har beskurit den första bilden väldigt illa uppe till vänster - måste rätta till
Jag förstod inte var du menade att jag skulle kapa av på den sista bilden? Där jag tänker mig att du menar, skulle det bli väääldigt lite vatten kvar? Jag övervägde när jag rätade upp bilden om jag skulle kapa den strax ovanför piren, för att jag inte tycker att den tillför något. Men så tänkte jag att jag vill helst först höra vad folk tycker.
Vad gäller de redigeringar du föreslår så lär det inte bli gjorda på ett tag för jag har inte lyckats hitta de där verktygen och hur man använder dem. Är verkligen kass på redigering! 

Kluring om Ryssland
Hej! Kul att du inte "tog på näsan" av kritiken. 
Uttryckte mig väldigt slarvigt om beskärningen av sista bilden, jag menade nästan exakt i mitten där havet är som blåast, strax under remmaren som ligger närmast kameran.
Hm jag testade. Och bilden förlorar ju oerhört mycket information om jag bara skär bort nästan halva. Men framför allt så blev bilden väldigt utdragen
och väldigt ljus.
Tycker du att det blev bättre? Kanske jag skulle skära bort ännu mer.
Kluring om Ryssland
Jag vet inte hur man gör för att behålla samma förhållande mellan bredd och höjd 
Kluring om Ryssland
Ser man på, blev mycket bättre så här tycker jag, den blev som en helt annan bild. :-) Det är precis lagom mycket vatten kvar nu så du behöver inte finjustera nåt mer tycker jag. Blev ganska ljus förstås som du säger, men det stör jag mig inte alls på, tvärtom. Det passar mycket bra ihop med harmonin som jag upplever i bilden. För att behålla proportionerna får man förstås skära kanterna också, men jag menade att du inte behöver göra det, blev snyggt med bilden så här långsmal tycker jag. :-)
Håller med, bilden blev mycket bättre faktiskt. Kul.
Hihi, jag bestämde mig för att använda den nya bilden som cover photo i Facebook
eftersom sambon också bestämt sig för att välja samma foto som jag hade nyss. Det här flyter in bättre i FB-färgerna och passar min nuvarande profilbild.
Jag ska se om jag hittar det du tipsade om att göra i redigeringsprogram. Med tanke på hur många timmar jag har spenderat i programmen så är det lite märkligt att jag inte hittat det ännu… men men, det dyker upp förr eller senare!
Kluring om Ryssland