Nikon D300s VS d7000 och d90
Beror på vad, var och hur du fotograferar. Vad är viktigast för dig? Fokussnabbhet, högisoprestanda, ergonomi/vikt/storlek, pris eller kanske nåt annat? Alla har sina för- och nackdelar. Och… hur mycket vill du satsa på objektiv?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag vet verklingen inte jag vill inte sattsa allt för mycket hadde tänkt mig kanske 500o för kamrahuset och sen några tusen för ett eller flera oliak objektiv tex 18-200
Jag har inte fotat på länge mer en med aotofokus och annat, så måste lära mig allt igen. Har en Nikon d60 framför mig som är mins systers och jag tycker att det värkar spartare med fler knappval utanpå för min del.
Kan du föränkla frågorna? 
För mig är vikten en del men de viktigaste jag kan komma på nu är att den har lite mer snabbval så att har lättare att hitta inställnignanran när jag ska lära mig. (har fotat med gammal analog kamera förut och älskade enkelheten i det)
Jag har själv en D90 och kan inte säga något dumt om denna.
Stod och velade om jag skulle välja en D7000 eller en D90 och valde då D90n då den kostade(iaf då när jag köpte, vår 2011) ungefär hälften av D7000 huset.
D7000 hade ju dock fler tillägg men kände att D90n var mer prisvärd för de få finesserna som man la ner flera tusenlappar för att få i D7000.
D90n är lätt att ställa in alla inställningar och är ett kamera hus som iaf sitter bra i min hand.
Vad är det du vill/brukar fotografera?
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
http://www.veum.deviantart.com/gallery/
Här är en länk till foton min syster tagt, jag tar likande bilder.
Det är liksom en blandnign av porträtt lanskap och mickro. Så jag kommer få köpa flera objektiv.
Om du då vill ha en kamera som fungerar bra och är billig för att sedan kunna lägga mer pengar på obejktiv tycker jag att du ska satsa på D90.
Själv fotograferar jag allt möjligt, allt från macro, djur, landskap, poträtt osv. Och D90n håller de "måtten" jag behöver.
Sen hänger det på själva inställningarna och objektiven man väljer att fotografera med. :)
-' Malin Hultman
Själv äger jag objektiven sigma 105mm f/2.8 DG Macro, Nikkor 50mm f/1.8 och sigma 70-300 f/4-5.6. Använder dock 70-300 väldigt sällan. Men de andra 2 objektiven tycker jag är jättebra både skarpa och låg bländare. :)
-' Malin Hultman