Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1971 ggr
AmandaChristina
2

(M) Kritik - Ludde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Önskas medel kritik på denna bild Glad

Tagen med en Nikon D7000 - Nikkor AF-S 50 f/1.4G
1/500 - f/1.4 - ISO160

JazzBass
0

Riktigt fin bild med bra färger och bra komposition och ljus! Fint fotat! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

AmandaChristina
0

#1 Tack så jätte mycket Skrattande

Minirut
0

Fin fin! Tror dock den hade blivit bättre om du redigerat så du fick lite varmare färger. Den känns lite kall.

Hunden är för övrigt jättefin! Hade en likadan för några år sedan. Värlens bästa hundras ;)

http://pillasddv.weebly.com/

AmandaChristina
0

#3 Tack för kritiken Glad Dock är jag trött på för varma bilder Flört

Inte min hund, och jag är såå fast för stora raser. Men har är urgullig Skrattande

JazzBass
0

#3 - För kall? Inte på min skärm i alla fall, ser perfekt ut i färgerna. Har du kalibrerat din skärm?

MissInAction
0

Tycker också mycket om kompositionen och färgerna, absolut ingenting som stör mig, och hundens uttryck är bara för härligt! Skrattande

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Minirut
0

#5 Nja, kanske bara är jag som tycker det. Jag gillar inte när bilder är för gröna/blå. Körde mycket på det innan och har tröttnat. Men självklart är bilden fin i alla fall :) Men hade jag redigerat så hade den varit "varmare" :P

AmandaChristina
1

#6 Tack så mycket :) Han är så skön, lyckas alltid fånga hans knasiga uttryck Glad

#7 Blå tycker jag inte att den är, men grön ja!
Tycker att de är svårt att göra den varmare när hans päls är vit, den har en tendens att gulna den också! Obestämd

Ylva-Li
0

Jättefin bild med bra skärpa och fin bokkeh i bakgrunden! Toppenfångat med hundens uttryck!

Enligt mig är färgerna perfekta. Varmare hade fått pälsen att bli gul, tror jag. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AmandaChristina
0

#9 Tack så mycket! Var rädd att skärpan skulle bli dålig då jag chansade med att ha en bländare på f/1.4! Men jag är nöjd! Glad

Håller helt med om färgerna, är säker på att han också skulle gulna. Även hans bruna färg, tycker att bilden har "hans färg", så som den ser ut i verkligheten Glad

Minirut
0

Haha, smaken är som baken. Men jag håller fast. Har själv en cocker spaniel i samma färger i princip. Jag älskar att redigera så att bilden blir lite "gammeldags" så att hela han gulnar till lite. MEn som sagt, smaken är som baken.

AmandaChristina
0

Testade en varmare redigering, men eftersom jag gilla den andra bättre fastnade jag inte så mycket för denna. Men publicerar den för din skull Minirut Glad

Inkanyezi
0

Jo, hundens uttryck är fint, och jag tror att det skulle kunna komma fram ännu bättre i en mjukare bild. Jag gissar att det är en Cavalier.

Bilden faller lite på det tekniska, genom att pälsen är urfrätt vit utan teckning i en stor del av det vita partiet, och skuggorna är väldigt igensotade. Det syns inte på bilden om det beror på redigeringen eller exponeringen; det kan vara både och.

Jag tycker att de gröna tonerna är för blågröna och skuggsidan i pälsen är också blåaktig. Att göra bilden varmare skulle inte göra pälsen mindre vit; det saknas faktiskt helt teckning i det vita över nosen och pannan, och det fortsätter vara lika vitt om man gör tonen varmare. Däremot kan den skuggiga sidan bli mer neutral.Möjligen kan en annan vitbalansering minska färgsticket. Den har en typ av färgstick som vi på filmtiden kallade "kippstick" från tyskans "kippen", dvs färgkurvorna följs inte åt, utan den blå löper flackare. Förr gick det inte att åtgärda, men med digitaltekniken är det möjligt om man har råfilen.

Om du har tagit i råformat, kan det vara värt att göra om bilden från råfilen och inte dra upp det vita så mycket, men om du har spart i jpeg, kan det vara idé att visa hur den såg ut obearbetad, så kan du få bättre kommentarer om vad som kanske inte stämde när den togs.

Minirut
0

#12, du var ungefär sådär jag jag tänkt mig. Hade jag redigerat så hade det blivit i princip sådär. Hehe

AmandaChristina
0

#13 Tack ska tänka på det Glad
Japp jag har fotat i RAW, ska försöka få tag i min ViewNX 2 skiva då jag gör om bilden i Picasa just nu (de enda som jag kommit på som kan läsa RAW filer!)

Bifogar orginal bilden.

ssofia
0

Kan inte bestämma mig för vilken av dina bilder jag gillar mest, de är fina på olika sätt :-)

Tycker att råfilen är något underexponerad, inget som inte går att fixa till i efterbehandlingen dock

Kanske bara är jag som tycker att jag inte "får kontakt" med hunden för att båda ögonen inte syns ordentligt, kan visa hur jag menar med och låna din bild och redigera den lite för och få liv i ögonen en aning mer! :-)

AmandaChristina
1

#16 Tack, håller helt med dig Glad

JazzBass
3

#16 - Vi har en regel här på foto.ifokus att inte lägga upp egna versioner av andras bilder utan specifikt medgivande från fotografen. Det för att det kan vara en känslig sak för många. Jag själv ogillar i högsta grad att folk bearbetar mina bilder, om jag inte uttryckligen bett om saken eller gett tillstånd.

Det här är bara som en påminnelse, det får inte bli kutym att man redigerar om andras bilder här utan att först fråga lov.

Inkanyezi
0

#15 skrivet av AmandaChristina

"Bifogar orginal bilden."

Jag tror att det kan vara värt att påpeka här, att det finns ingen "originalbild" överhuvudtaget när man fotograferar. Det fanns inte på filmtiden heller, utan alla bilder var behandlade på ett eller annat sätt, och det är de nu också. När du öppnar bilden i Picasa, redigeras den, och du kan ändra inställningarna från Picasas grundinställning, som är att följa kamerans Vitbalans.

Så bilden som kommer direkt ur Picasa utan att du har ändrat någonting, är inte "original", utan det är en av alla varianter som är möjliga. Om du i stället använder View NX2, kommer bilden inte att bli precis likadan, och det beror på att alla råfilsomvandlare är lite olika. Nikons egen råfilsomvandlare använder i första hand inställningarna från kameran, och resultatet blir då ganska likt det som man skulle få om man sparade en jpeg i kameran.

Grundinställningarna är i alla händelser en bra utgångspunkt för vidare redigering. Om du tittar på bilden som du ännu inte har gjort någonting mer med, ser du att den har mycket mer teckning i det ljusa i pälsen över nosen och huvudet. Den har också grönare ton i bladen som är närmast till vänster nertill. Möjligen är den en aning mjukare än man skulle vilja ha den i mellantonerna, men det är ganska enkelt att fixa till utan att sota igen de mörka partierna. För att minska det blå i mellantonerna kan man lyfta kurvorna för röd och grön kanal lite grann relativt högt upp på kurvan, men den allra högsta biten av kurvan måste man låsa, för att inte fräta ur mer av högdagrarna än överexponeringen har gjort. Det kanske finns data i råfilen så att man slipper urfrätt vitt över nos och huvud, men i din jpeg är det blockerat.

Det går att göra en riktigt bra bild ifrån den jpeg som du lade upp som "orginal", men självklart är det bättre att göra alla korrektioner direkt från råfilen. Det finns god teckning i större delen av den här bilden, det enda som kan vara tveksamt är det allra ljusaste, över ena sidan av nosen och panna och hjässa. Men det kan finnas i råfilen.

AmandaChristina
0

#18 Tack för att du påpeka, men för mig gör de inte så mycket Glad Väldigt bra dock att du säger till, för hade det varit för ett år sen hade jag aldrig velat att någon redigerade min bild!

#19 Självklart ska det inte stå orginalfilen, men filen som jag inte har rört!

Har märkt extrem skillnad på Picasa och ViewNX 2. I picasa ser bilderna inte ens i närheten ut som i kameran. Medan de är nästan identiska (från kameran) när jag öppnar i NX! Kan lägga in den här sen när jag är vid rätt dator så man kan se skillnaden, för den är extremt stor!

Tack för de du skrev, man blir alltid klokare av de du skriver Glad

ssofia
0

#18 tack för påminnelsen :-)

AmandaChristina
0

Så här ser bilden ut i ViewNX 2, jag har inte petat på den något!