Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1046 ggr
Alex
0

Formatera kort

Har precis skaffat mig en Nikon D50 och stoppat i ett minneskort. Enligt lilla 'guiden' som kom med kameran stog det ungefär att om inte frågan med "formatera minneskort?" dök upp så skulle det inte behövas. Och det gjorde det inte, utan stog hur många bilder jag kunde ta med de aktuella inställningarna.

Men det funkade inte ändå, så jag gick in på inställningarna, och där stog det "Kortet ej formaterat" så jag valde "formatera kort". Då skulle det tydligen visas en liten "skylt" där det står 'formaterar' på monitorn, sen skulle den stängas av när det var klart. Det stog formaterar i kanske en tiondels sekund innan monitorn stängdes av. Men klart var det tydligen inte, för när jag rörde nån igen så stog det att minneskortet inte var formaterat.

Är det jag som har gjort nåt fel, eller vad är problemet? :/

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Petersen
0

Prova sätta minneskortet i en extern läsare som är kopplad till datorn och formattera kortet från datorn, i formatet FAT32.

Prova stoppa tillbaka det i kameran och testa igen efter det :)

Alex
0

Men känns ju som att det borde gå att göra i kameran, eftersom både kameran och kortet är helt nya..? Men om man ska göra det i datorn, vad är det för extern läsare man behöver då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Adobe
0

Hej Alex!

Jag har en Nikon D200 och så gör jag på den. Vet inte om det görs på samma sätt på din D50.

Setupmeny- formatera- ja- ENTER.

Bertil

Alex
0

#3 Det är det jag har gjort, och nu har jag upptäckt att det står [for] i den rutan där det ska stå hur många bilder man kan ta annars. Och det betyder tydligen att kortet inte formaterats. Så nåt är ju tydligen inte som det ska..:/

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Petersen
0

Provade du det jag skrev?

Jag fick tag på ett minneskort som inte "kom igång" i kameran, jag fick formattera det första gången med extern läsare via datorn. Om det berodde på kortets filstruktur eller annat när det var nytt vet jag inte men efter att kört det en gång via datorn så har det alltid fungerat sedan. Vissa kameror har även valet "lågnivå-formattera"  och har du detta så borde det även fungera.

Alex
0

#5 Nej, har inte provat det än. Men tänkte åka tillbaka till affären där jag köpte minneskortet imorgon och se om de vet vad det är eller vad som ska göras. Känns bättre så när jag inte kan alltför mycket själv. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport