Foto iFokus

Foto

Etikett: kurser-och-utbildningar
Läst 2385 ggr
[PeterWem]
13

Hur jag fotograferar landskap

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Befinner mig i Japan och tar varje tillfälle i akt att fotografera när tid ges. Igår tog jag så litet bilder samtidigt som jag skrev ihop mitt arbetsflöde för att fånga just den där bilden. Jag hoppas inlägget ger litet tips och hjälp för er som vill lära er mer om landskapsfotografering.

LFCFredda
0

Oj vilken bra bild. Tackar för tipsen.

ru4real
0

Fina bilder, mycket bra tips, skall läsa ordentligt vid tillfälle.

MissInAction
0

Vilka fina bilder, och tack så mycket för användbara tips! Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MonisN
0

Trevligt att du tittar in från andra sidan klotet! En mycket vacker bild är det också du skickar med. Tack att du delar med dig av arbetsflödet.

Tittar lite avundsjukt på dina Lee filter(?). Verkar lite svåra att få tag i. Har du några bra länktips?

Fortsatt trevlig resa!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

NaDa...
0

Tack för bar tips! Har alltid svårt med landskapsfoto :)

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

[PeterWem]
0

#4 Har faktiskt Hitech och Tiffen och köpte de bägge här.

MonisN
0

#6 Tack! Tyckte det stod LEE på fodralet i din bild, men ser att det finns LEE också på länksidan.

[PeterWem]
0

Lee är bara filterhållaren. Till fullformat och 17 mm ser man filterhållaren, så jag zoomar alltid till runt 20-22 mm med objektivet.

MonisN
0

Jag är sugen på Lee's filter, men tycker dom är ruskigt dyra. Är du nöjd med Tiffen, eller tycker du Hitech är lika bra? Jag har ett Tiffen polfilter som jag är väldigt nöjd med.

Jag ser att du har fått mycket vinjettering i bilden, om du nu inte har lagt till den i efterhand förstås, något jag också får med både fast och variabelt ND på mitt fasta 35mm. Ganska irriterande om man inte vill ha den effekten. Men det verkar inte gå att komma ifrån detta, för om man tittar på filterbilder så är det vinjetteringar i dom flesta om man inte kommer upp på 50mm, fast då försvinner ju vitsen med vidvinkel i landskapsbilder.

[PeterWem]
0

Tiffen är i glas vilket innebär att det inte är lättrepat samt bättre optiska egenskaper mot Hitech och Lee. Däremot har jag inte funnit något glasfilter med riktigt hård övergång och det är därför jag även har plastfilter. Hitech funkar bra det med vilket du ser på bilden, men jag får lättare flares med plastfiltret.

Angående vinjetteringen ska man kunna köpa ett tillbehör till filterhållaren som gör att den kommer närmare frontlinsen.

Andina
0

Vilka bilder och vilket landskap! Underbart!

Tack för att vi får titta på dem - och tack för tips! Sidan är bokmärkt. ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

JazzBass
0

Väldigt fina bilder, den du postade här och de på hemsidan, och bra tips. Glad

Jag hade en gång ett cokin-set med graduerade filter men jag tyckte de hade dels en för hård övergång, dels påverkade de färgerna ganska mycket. Nuförtiden använder jag flitigt gradienter i Lightroom istället, men ett riktigt bra gråfilter skulle inte vara helt fel så man skulle slippa underexponera så mycket för att inte fräta ut himlen.

En sak jag lite börjat syssla med, och som funkar om man kör med långa slutartider (*, är att mörka ner himlen med handen istället under delar av exponeringen, för att undvika att den exponeras för kraftigt. Man får förstås inte hålla handen på samma ställe hela tiden, utan man måste röra på på den. Det är kanske det billigaste gråfiltret som finns, men är lite svårare att få bra kontroll över… Flört

(* Jag har ett 6 stegs ND-filter (ND64) som hjälper till att få till långa slutartider. Ett 9 stegs filter dock skulle funka bättre till ändamålet, har märkt att det är svårt att få till tillräckligt långa exponeringar om det är för starkt ljus.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonisN
0

#10 Lee's ND och graduerade är i glas, men det verkar som färgade är i plast. Lee's filterhållare funkar alltså med både Tiffen och Hitech?

#12 Cockin är hyffsat bra budgetsystem, men de kan ibland ge magentastick. Fotar man i RAW är det ganska lätt att fixa.

[PeterWem]
0

#13 Har du en länk till Lee´s graduerade i glas? Filterhållaren funkar till bägge.

Cokin övergav jag när det efter ett år mer såg ut som ett sandpapper.

MonisN
0

#14 Det verkar som jag dragit förhastade slutsatser och missuppfattade materialen av det graduerade på Lee's hemsida. Bra att du ställde frågan så jag fick kolla extra noga. Det var enklare på PhotaxSkrattande

[PeterWem]
0

Jag har förresten en bild där jag har två olika filter i filterhållaren.