S: Canon EF-S 10-22
Canons vidvinkel för EF-S-kompatibla kameror, vilket är i stort sett alla digitala utom 1D-serien, 5D-serien och de smått antika D30, D60 och 10D. Fråga om du inte vet.
Fint skick, med motljusskydd och UV-filter. Supertrevligt för de tillfällen man vill ha med så mycket som möjligt i sin bild, t.ex. natur, arkitektur o.s.v. Säljer då jag lyckats komma över en till vidvinkel som passar alla mina kameror.
Kan skicka, men vil då ha förskottsbetalning på konto eller Paypal. Internethirot eller liknande går också bra, men då får köparen stå för avgifterna.
5000kr.
Finns det kvar?
Verkar inte passa till 600D.
#3 Den passar till 600D.
OK är EF-s en nyare lösning än EF?
I så fall finns frågan i #1

S i EF-S står för "Small image circle", och det betyder att objektivet är anpassat för kameror med mindre sensor än fullformat, dvs APS.
Skillnaden i objektivfattningen är att EF-S har en spärr som gör att man inte kan montera dem på en fullformatskamera utan modifiering, eftersom EF-S tillåts gå längre in i kamerahuset när man monterar det, då cropkamerorna har mindre spegel. Om man tar bort spärren på ett objektiv som skjuter in i kamerahuset och monterar det på en FF, kan spegeln skadas.
Alla EF-S skjuter inte in i kamerahuset, men alla har mindre bildcirkel än FF.
Så i grunden är det samma fattning, men EF-S är till för "cropkameror", medan EF utan S passar till alla Canons kameror med EF-bajonett.
Tack för det. Det är mkt man inte vet. 

Tyvärr sålt. Dock så kan jag rekommendera det om man är ute efter vidvinkel till en crop-kamera.