Häftig bild. Bra placering av bakgrund och bi. Skulle dock görna se liite mer skärpa på biet's öga, men jag antar att du plåtat macro och då brukar det bli svårt att få till det?

Det värmer mitt hjärta att se bin; de är alldeles för sällsynta numera.
Jag tycker att bilden är bra komponerad, men den lider lite av att du har använt stor öppning på objektivet, så att skärpedjupet blev väldigt kort. Jag vet att det är svårt att hitta skärpan när man använder optik som måste fokuseras manuellt, och att det är ganska krångligt att blända ner när man inte har de elektriska funktionerna, men i regel måste man blända ner lite grann när man kommer så nära, för att få hygglig skärpa.
Det finns chip att köpa till adaptern, så att man kan få bekräftelse av att kamerans AF-punkter hittar skärpa, vilket underlättar lite när man ska ta på nära håll, men det fungerar bara om den virtuella bländaröppningen är åtminstone 5,6. Om man använder långt utdrag kanske man inte kan blända ner till mindre än 4 och få grönt ljus. Sökarbilden blir också mörkare när man bländar ner och det blir ännu svårare att hitta skärpa okulärt. Direktvisning på skärmen kan underlätta skärpeinställningen.
Men av erfarenhet vet jag att äldre objektiv utan automatiska funktioner, eller mellanringar som saknar överföring är väldigt svårt att jobba med på fri hand. Om man har en telezoom kan man ofta få bättre resultat genom att använda en närbildslins på den. Då har man kvar AF för att finställa skärpan, och IS (stabilisering) fungerar också om objektivet har det.
Verkligen jättefin bild! Lite svårt med skärpan som sagt men känslan i bilden är trevlig, med komposition och färger 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland