Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 3295 ggr
JazzBass
3

Hård kritik - Skog i morgonljus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Tänkte att jag skulle dela med mig av en två år gammal bild som jag både gillat och hatat. Gillat, för ljuset i den som jag tycker blev väldigt snyggt, och hatat, för att jag aldrig lyckats redigera bilden till nåt jag varit tillräckligt nöjd med. Har troligtvis spenderat sammanlagt inte bara åtskilliga timmar utan troligtvis även dagar, med bilden för att försöka få den att bli till nåt. Nu provade jag igen. Satt nånting mellan en halv och en timme och filade på den, började från noll igen, och nu tyckte jag faktiskt, och lite bättre blev den tycker jag.

Önskar hårdast möjliga kritik på bildbearbetningen, och säg gärna vad ni tycker om bilden i övrigt också.

Lägger här efteråt in en så gott som orörd version av bilden som jämförelse. Den är tagen i RAW, alla reglagen nollställda i Lightroom 4, och med profilen Camera Standard vald. Fritt fram att redigera den versionen av bilden för den som vill prova på, och ladda upp i den här tråden.

Inte lätt det här med redigering ibland, då det tar 2 år att få en bild hyfsat klar.. Foten i munnen

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
1

Och här är den "oredigerade" versionen…
(lägger den med flit som tumnagel för att inte ta för mycket plats i tråden).

Maja2
0

Jag är helt novis inom foto, är kass på att ta foton själv … så min kommentar betyder möjligtvis ingenting … men jag halkade in här och såg bilden, och enligt Mitt otränade öga så sugs verkligen blicken inåt/uppåt :)

JazzBass
0

#2 - Alla kommentarer betyder nånting! Glad Det stämmer att blicken vandrar uppåt i bilden, det är nog för att ögat tenderas dras dras mot ljusa partier. Men jag har inte tänkt så mycket på det tidigare så tack så mycket för den synpunkten!

Jessicahagstrom94
0

jag gillar den redigerade! det är något magiskt över den nästan.. så fint med ljuset som faller sådär mellan träden också :)

JazzBass
0

#4 - Tack! Glad

JNN
0

Tycker att du lyckats hur bra som helst! Bilden skulle kunna vara till något filmomslag eller nåt, den har nåt mystiskt och overkligt (på ett spännande sätt) i sig. Den oredigerade bilden skulle jag kunnat nöja mig med om jag fotat, är ingen höjdare på redigering…

[Woozy]
2

Jag försökte, men fick inte till det. Min bild är inte lika magisk.

Inkanyezi
3

Jag skulle gärna se den lite varmare i tonen. Trädstammarnas skuggsida ser för mig ut att vara blåare än jag någonsin upplever skuggsidan, och ormbunkarnas gröna färg lite för gräll, men snarare av blå ton i det gröna än stor mättnad. Ljuset som silar genom diset ser också blåare ut än jag upplever det när solen skiner igenom så. Inte att mättnaden i sig är för hög, men att färgbalansen har för mycket blått. Jag kan förstå att man kan pyssla fram och tillbaka mycket med en sån bild, jag har själv ofta svårt att bestämma mig, men mitt intryck av den är aningen för kall i tonen och kanske lite väl gräll i det ljust gröna.

Andina
0

#0 - Vilken jätteläcker bild! Trägen vinner… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JazzBass
1

#6 - Tack så mycket!

#7 - Jag har några liknande versioner som den du lade upp också. Tycker mättnaden blev lite för hög - för vissa färger i alla fall - vilket gör den lite onaturlig enligt mitt tycke.

I princip borde jag lagt ut råfilen för att ni andra skulle ha samma redigeringsmöjligheter som jag, men jag är normalt inte så pigg på att dela med mig av originalfiler på nätet så därför fick det bli en minimalt redigerad förminskad jpeg istället.

#8 - Tack för mycket välformulerad och saklig kritik! Den oredigerade bilden liknar kanske mer på vad jag faktiskt såg när jag tog bilden, men jag tyckte den inte funkade färg- och kontrastmässigt som bild, och den magiska känslan som jag fick av ljuset var inte där längre. Den magiska känslan ville jag återskapa på något vis.

Jag valde här medvetet en relativt kall Vitbalans för att kunna skapa en större färgkontrast mot markens grönska, och jag attraherades av den kalla blåa färgen på ljuset jag fick fram. Men med den vitbalansen blev marken alltför blå, så jag lade till en gradient i LR med varmare Vitbalans på grönskan på marken och ökade mättnaden på densamma. Men ännu efter det tyckte jag färgerna totalt sett blev för oroliga, för många färger helt enkelt, så jag lade ytterligare på en split toning, med en grön/gulaktig ton i skuggorna och en turkos/blåaktig ton i högdagrarna. Balansen mellan dessa ställde jag sen mer mot den kallare högdagertonen. Det här steget gjorde att bilden fick två tydliga färgtoner som jag tyckte minskade rörigheten. Till sist lade jag på en svag vinjettering för att styra blicken mot mitten i bilden.

Bilden är nog att tolka som en försköning av verkligheten, men personligen väljer jag hellre det än en bild som jag upplever som rörig. Sist av allt testade jag faktiskt att dra upp vitbalansen lite igen och det blev inte så tokigt, men jag föredrog ändå den här blåare tonen.

#9 - Tack! Ja, den gör väl det. Glad

[Linneape]
0

Vilken frän bild! skitsnyggt gjort. det jag hade gjort tror jag äratt jag skulle ha mörkat bilden lite längst ner, alltså typ vinjettering längster bara för att få dra blicken till ljuset som strimmar ner. för justnu är de som att ögat fokuserar på gräset som är "ljus".

men skitsnygg bild! verkligen! asbra jobbat!

JazzBass
1

#11 - Tack så mycket! Glad Så här blev det när jag mörkade det nedre partiet lite. Rätt bra det också, men jag är lite kluven om vilken jag tycker bättre om. Det blev lite som ett sken på ormbunkarna på den andra versionen och som dämpades en del på den här, men den här är å andra sidan kanske mer balanserad som bild. Svårt att avgöra vad som är bäst…

(Testade också igen en varmare Vitbalans, men jag blev inte lika nöjd med det som med den här kallare tonen).

Cochon
0

Cool bild =D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

JazzBass
0

#13 - Tack! Glad

[Linneape]
1

#12 bilden är magisk! älskar hur ljuset liksom sipprar ner!

Lovizaa
2

Prövade också. Glad

appelsinchoklad
0

Den sista bilden tycker jag känns som det är mitt på dagen och solen lyser, den andra känns mer som det är månen som lyser, tycker det känns mer magiskt med månen

Tycker personligen bättre om bild #12

JazzBass
0

#16 - Ganska bra version, men lite för hård kontrast för min smak. Färgerna ser lite mer ut som dagsljus än morgonljus, men rätt snygg i alla fall. Mycket bättre i alla fall än de flesta versioner jag gjort under de två senaste åren. :-)

Lovizaa
0

#18 Haha oj jag missade att det var morgonljus. Jag tänkte mig höstsol på kvällen/eftermiddagen, ett sånt där varmt, gyllene sken. :-)

Lovizaa
0

Prövade en sådan version också. Glad