Hård kritik-Måne i dis
Provade ett nytt sätt att komponera en månbild.
Ville ha dis för att få en corona runt månen, samtidigt som jag önskade något annat i bilden också. Det fick bli spiran på ett närliggande kyrktorn, som syns till höger i bild.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Bra idé med sken runt månen, det är ju så det ser ut när man tittar på den men det är ju så gott som omöjligt att fånga utan att bränna ut månen eller ty sig till HDR.
Tyvärr tycker jag inte att kyrktornet alls kommer fram tillräckligt väl, fick klicka upp bilden på nytt och titta extra noggrannt för att se det. Men jag gillar idén, tror bara du behöver förstärka skenet för att det ska synas tillräckligt bra. Prova t.ex. nåt sånt här: Gör två kopior av ursprungslagret. Lägg till en svart lagermask på det övre och måla fram kyrktornet med en vit pensel. Gå sedan till den undre kopian och välj nivåer, dra upp svartpunkten till en gråare valör, och flytta eventuellt gråpunkten lite också så du inte påverkar de ljusa partierna lika mycket. Då borde kyrktornet framträda bättre. Det svåra är kanske att markera det snyggt i lagermasken, men det kan vara värt att rita masken med hård pensel längs konturerna och lägga på en oskärpa för att göra kanten lite mjukare igen.
Månen är riktigt snygg för övrigt, bra jobbat med den!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus