Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1589 ggr
felicialh
2012-06-29 13:58
0

Filter - Hjälp!

Hej!
Ska köpa nya filter till mina linser. Ursprungliga tanken var UV-filter, men dagens DSLR-kameror klarar ju UV-ljuset. Så nu har jag blivit tveksam till om det skall vara ett UV-filter eller bara ett 'protector' filter. De filter jag har kollat på är Hoya HD & Hoya Pro1 serierna, nu vill jag veta om någon har erfarenhet av dessa? Alla åsikter välkomnas med öppna armar då jag just nu känner mig lite förvirrad :)

Inkanyezi
2012-06-29 14:51
2

Hoya gör filter av bra kvalité, och för att sätta ett på en digitalkamera ska det absolut ha HMC ytbeläggning. Köp inte "Hoya" filter som är billiga från kinesiska sajter eller Thailand och andra ställeni orienten. Det finns mycket fusk, och Hoya är ett varumärke som det fuskas mer med än en hel del andra. Om det är billigare än det borde, så handlar det om piratprodukter av lägre kvalité.

Om du är intresserad av testresultat, så har Lenstip gjort test av UV-filter:

http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html

JazzBass
2012-06-29 15:15
1

Frågar du mig så gör du bäst i att inte ha nåt alls. Jag anser att det är fullkomligt onödigt, förutom om du fotar mycket i skitiga miljöer och vill ha bättre andrahandsvärde på objektivet. Att det suttit ett filter på objektivet från dag 1 är ju ett bra säljargument.

Nackdelarna med UV-filter/"skyddsfilter" är:

- Dyra om man ska ha bra kvalitet
- Förbättrar aldrig bildkvaliteten på digitala kameror
- Tvärtom kan de ge sänkt kontrast, "disiga" bilder i motljus och fula ljusreflexer om ljuskällor finns på bild. Det gäller speciellt billiga filter med dålig antireflexbehandling men också i övrigt om man inte samtidigt använder motljusskydd.
- Att glaset är skört och tunt, och ger därför så gott som inget skydd för stötar. Det kan till och med hända att UV-filtret gör mer skada än nytta om olyckan är framme, i och med att frontlinsen lätt kan repas av splittren. Det har jag hört har hänt faktiskt.

Det här med filtrens "vara eller inte vara" debatteras ständigt på Fotosidans forum. Det påstås inte vara speciellt dyrt ens att byta frontlins (på åtminstone de vanligaste objektiven som inte är så stora) om olyckan skulle vara framme. Det är dock väldigt få som bytt frontlins så det är svårt att få fram prisuppgifter, men om man räknar med att det kostar en tusenlapp på ett kitobjektiv och ett bra filter kostar 500kr som ger tveksamt skydd, så tycker jag det är värt att låta bli filtret.

Själv har jag inte fått en enda skråma på något av mina 20 objektiv jag äger eller har ägt under de tre år jag sysslar med hobbyn. Frågar du folk på fotosidan så stöter du på många som inte fått en skada på tiotals år…

Så det här är orsakerna till varför jag anser dem vara fullkomligt onödiga. Bästa skyddet för objektiven är motljusskydd, och objektivlock på i båda ändorna alltid då man inte använder objektiven. Repor på baklinsen har betydligt större effekt än om de finns på frontinsen.

Sist ett kort och lättsamt test över hur farligt det är med lite "repor" på frontlinsen: Flört

http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felicialh
2012-06-30 02:54
0

Tack så mycket för svar! Med risk för att verkligen låta som en nybörjare, tycker du (JazzBass) att man behöver motljusskydd på ett 18-55mm & fast 50mm? Det är dessa två jag kommer använda mest för tillfället tror jag, så mest dem detta handlar om. Har en Canon så det är de objektiv jag kör med. Då jag inte haft motljusskydd förr kanske du kan komma med några tips/rekommendationer? Glad

JazzBass
2012-06-30 10:48
1

#3 - Motljusskydd är alltid bra att ha! Dock så är Canon så snåla att de inte skickar sådana väsentligheter med de förmånligare objektiven (eller vänta, det kommer inte nåt med Nikons 18-55mm heller…). Men för att nyansera lite så beror det på hur djupt inne i objektivet frontlinsen sitter. Ju närmare ytterkanten den är, desto lättare kan solen träffa frontlinsen direkt  om solen finns framför kameran, och skapa en kontrastförsämring/disighet, och då är det bra med motljusskydd.

Bäst är att skaffa originaltillbehör. Då vet man att de passar, är av bra kvalitet och att man inte får svarta hörn med dem. Det får man ju om motljusskyddet är för stort. Det motljusskydd jag en gång köpte till mitt Nikon 18-55mm var dock väldigt litet och hade inte så stor effekt som motljusskydd. Dock var det ändå bra att ha då man hade kameran runt halsen och den lätt slog mot nånting i misstag när man böjde sig ner eller nåt. Det är ett bra stötskydd.

Tredjepartsdelar kan du dock säkert hitta avsevärt billigare, t.ex. på e-bay eller tradera. Om du bara kollar upp modellbeteckningarna på Canons motljusskydd för dina båda objektiv och söker upp en som sägs motsvara det så borde det nog passa.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus